Onze Noorderburen waren samen met enkele Scandinavische landen bij de voortrekkers van voertuigen met een ultra-lage emissie - de zogeheten plug-in-hybrides. Die hebben een kleine accu die aan het stopcontact wordt opgeladen. Putten ze hun beperkte elektrische rijbereik uit, dan rijden ze als conventionele hybride verder op de verbrandingsmotor.
De reden voor dat plotste succes in Nederland? Belastingen, natuurlijk. In 2013 werden in Nederland al 20.000 nieuwe stopcontacthybrides verkocht. Vier keer meer dan een jaar eerder. En in 2015 waren dat er al meer dan 40.000. De fiscale stimulans op de stekkerhybrides uit die tijd geldt echter maar vijf jaar. En wat blijkt? De Nederlanders houden hun CO2-arme maar dure occasies liever niet zelf bij. Het land exporteert meer en meer van die occasies.
De vergroening wordt uitgevoerd
“de vergroening wordt nu grotendeels uitgevoerd”Tijdens de eerste maanden van dit jaar vond slechts 54% van de occasie plugin-hybrides er een eigenaar in eigen land. 46% werd geëxporteerd. De Nederlandse overheid investeerde veel in de vergroening van z’n wagenpark en die vergroening wordt nu grotendeels uitgevoerd. Tijdens de eerste maanden van 2019 werden zo 1.875 occasies verscheept. In 2018 waren dat er over dezelfde periode nog maar 800. Een stijging van 235%. Dat blijkt uit cijfers van kenniscentrum WVE Automotive.
De lijst met geëxporteerde modellen wordt aangevoerd door de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Niet onlogisch, gezien die destijds het leeuwendeel van de verkoop in het segment voor hun rekening namen. Ze worden op ruime afstand gevolgd door de Opel. Ampera, de Toyota Prius Plug-in en de BMW i3 met range extender.
België is exportland nummer 1
Vorig jaar verscheepte Nederland nog de meeste stekkerhybrides naar Hongarije. Daar is nu een aantrekkelijke fiscale regeling voor dat soort van voertuigen. Dit jaar staat ons land echter op nummer 1. In ons land genieten dergelijke auto’s ook (in beperkte mate) van fiscaal voordeel. Tot de regering de fiscaliteit nog maar eens overhoop gooit tenminste.