Het is het plan van de volgende Vlaamse regering om groen licht te geven voor de kilometerheffing. Aan de praktische uitwerking van dat systeem wordt inmiddels al grondig gewerkt. Experts waren voorstander van een systeem met tolpoorten, maar dat valt voor de overheid te duur uit. De oplossing? Via een app alle individuele autogebruik in het land volgen.
Smartphone is het goedkoopst (voor de overheid)
De overheid voorziet een systeem waarin gebruikers de keuze hebben tussen verschillende providers. Die worden met een commissie bedankt voor het ontwikkelen van de noodzakelijke apps. Om te rijden moet je vervolgens een kredietkaart aan de app koppelen, maar omdat zulks voor sommige vooral kwetsbaardere groepen in de maatschappij misschien geen evidentie is, wordt er ook gesproken over ‘andere facturatiesystemen’. Het is mogelijk dat de smartphone gecombineerd wordt met een klein bakje dat in de auto geplaatst wordt. Zoiets zou ook een oplossing kunnen bieden voor wie geen smartphone bezit.
Het systeem met de smartphone wordt door de werkgroep die in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het dossier voorbereid naar voor geschoven.
Budgetneutraal, zo belooft de politiek
“Druk: € 0,14 per km. Rustig verkeer? € 0,02 per km.”Eerder kondigde de overheid al aan dat de kilometerheffing wellicht in de plaats komt van een verkeersbelasting en de BIV (Belasting op Inverkeerstelling), maar niet van de accijnzen op brandstof. Het ziet er niet naar uit dat wie voor de invoering van het systeem BIV betaalde die bij de invoering van de kilometerheffing plots terug krijgt. Al wie in dergelijke situatie zit zal zich extra belast zien.
De Vlaamse overheid liet eerder verstaan dat het de bedoeling was dat de kilometerheffing budgetneutraal zou zijn, maar uit de eerste simulaties bleek snel dat mensen die tijdens piekuren de baan op gaan en veel kilometers afleggen, flink zwaarder belast zouden worden. In een proefproject werd uitgegaan van € 0,14 per kilometer tijdens drukke momenten en € 0,02 per kilometer tijdens verkeersluwe periodes. Volgens die tarieven zou iemand die jaarlijks 20.000km aflegt, waarvan de helft tijdens drukke periodes, € 1.600 moeten ophoesten. Er is echter nog geen indicatie van wat de definitieve tarieven zouden zijn. De invoering van de kilometerheffing stootte ook al op groot protest van Wallonië, maar dat staat de voorbereidingen duidelijk niet in de weg.