Tijdens in internationale bijeenkomst over elektrische auto’s in Olso trok mensenrechtenorganisatie Amnesty International aan de alarmbel. In de huidige accupakketten van elektrische auto’s zit veel kobalt. Die grondstof wordt in mensonterende omstandigheden gewonnen. Vaak door kinderen. De organisatie wil dat de autosector z’n werkethiek aanpakt, en snel. En “er kan maar beter gezocht worden naar een alternatief voor lithium-ionbatterijen, waarvoor veel kobalt nodig is”, klinkt het.
Accu's niet ethisch of ecologisch
“de primitieve methodes zijn dan ook nog eens erg slecht voor het milieu”Meer dan de helft van de wereldwijde kobaltwinning vindt plaats in de Democratische Republiek Congo. Los van het feit dat het land een best optimistisch gekozen naam heeft (democratie, hoezo?), gebeurt de kobaltwinning er vaak met de hand. Talloze mijnwerkers zijn minderjarig en de werknemers komen doorgaans onbeschermd met de delfstof in aanraking. Daardoor loopt hun gezondheid ernstig gevaar. Gevaren die volgens Amnesty komen bovenop mensonterende arbeidsomstandigheden. En wie z’n mond open durft doen, wordt ontslagen of mishandeld. Soms beide. Amnesty vindt het dan ook erg zorgwekkend dat accu- en autoproducenten in geen enkel land ter wereld moeten aantonen dat hun producten zowel ethisch als ecologisch verantwoord tot stand zijn gekomen. Want ja, de primitieve methodes om grondstoffen te winnen zijn dan ook nog eens erg slecht voor het milieu.
Vraag naar kobalt stijgt spectaculair door EV
Kobalt wordt natuurlijk niet alleen gebruikt in accu’s voor elektrische auto’s. Het zit ook in de batterijen van smartphones, laptops en tablets. Maar wanneer de auto-industrie massaal op elektrische auto’s overschakelt, zal de behoefte aan kobalt exponentieel stijgen. Het enige alternatief volgens Amnesty is het ontwikkelen van accu’s die gebruik maken van alternatieve stoffen.
Kobalt is overigens lang niet het enige probleem. Ook bij lithium horen vraagtekens. Dat wordt dan weer vooral ontgonnen in gebieden met een bedenkelijk regime.