Het duurt eigenlijk nog een jaar eer de Mercedes E 500 dertig kaarsjes uitblaast. Maar we zijn er wat vroeger bij, omdat de auto in maart 1994 in een speciale versie op het Autosalon van Genève stond. En dat is precies 25 jaar geleden. Een half jaar later leverde Mercedes al het 10.000ste exemplaar van het model af. Dat is toch ook een klein feestje waard.
Een vijf liter grote V8 met 320pk. Dat was heel wat in de jaren negentig. De Mercedes W124 werd immers vooral in bosjes als taxi geleverd, niet zelden met een zwaar nagelende, traaglopende tweeliter viercilinder diesel onder de kap die nauwelijks 75pk opwekte, maar ook ongeveer onverslijtbaar is. Had je een 250 Turbodiesel met 126, dan stond je helemaal bovenaan de taxipikorde.
De originele supersedan
De E 500 die in 1990 op het Autosalon van Parijs het levenslicht liet ziet is dan ook een heuse supersedan. Vier jaar later, nu precies een kwarteeuw geleden, ziet een gelimiteerde oplage van het model het levenslicht. Alleen leverbaar in saffierzwart en briljantzilver. Hij rust op wielen die dezelfde stijl hebben als de Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II. Gelukkig erft hij niet diens achtervleugel. Binnenin doet Mercedes wel eens gek. Je kan kiezen uit een tweekleurige aankleding, waarbij ook rood en groen leder tot de mogelijkheden behoren. Twee airbags, ABS en tractiecontrole zijn standaard.
Behalve het eerder reeds vernoemde vermogen, zorgen de 8 zuigers ook nog voor een relatief hoge trekkracht van 470Nm. Het geijkte sprintje naar 100km/u nam 6,1 tellen in beslag. Dat is ook vandaag nog snel.
Mercedes E 500 of 500 E?
Je ziet bovenstaande benamingen wel eens door elkaar staan. Dat heeft Mercedes overigens zelf gezocht. Tot aan z’n facelift in 1993 heette het model immers 500 E. Bij de opfrisbeurt werd het omgewisseld. Toen heette het model plots E 500. Je zou van minder in de war geraken.
En nu we het toch over verwarring hebben. Hoewel Mercedes voor de ontwikkeling van de snelle W124 tekende, hield het zich niet bezig met de productie. Die gebeurde in Zuffenhausen, bij Porsche nota bene. Er werden uiteindelijk 10.479 stuks van gebouwd.