Nog maar vier jaar bouwt Skoda de jongste generatie van de Superb en toch is het bedrijf al aan z’n half miljoenste exemplaar toe. Dat is niet alleen te danken aan de modellen die de Tsjechische fabriek in Kvasiny bouwt. Skoda’s topmodel wordt ook in China, India en Kazachstan geproduceerd.
Erg ruime achterbank
Net als z’n voorgangers blinkt de middenklasser vooral uit in binnenruimte. Vooral achteraan is het plaatsaanbod uitzonderlijk - ideaal voor de Chinezen die naar nogal geobsedeerd door zijn.
Naam met geschiedenis
De geschiedenis van de Superb harkt terug naar de jaren dertig. Tijdens het interbellum produceerde het merk uitzonderlijk luxueuze auto’s met die modelnaam. Onder de kap lag een zescilinder lijnmotor of een V8. Maar toen kwam het communisme en moest het merk noodgedwongen eenvoudig, bescheiden vervoer voorzien.
Na de overname door Volkswagen in de jaren negentig, kan Skoda zich gaandeweg weer meer luxe permitteren. Eerst schuchter, want de Passat die in 2001 het levenslicht zag was eigenlijk een voor de Chinese markt uitgerokken VW Passat die een snelle facelift had gekregen. Er werden er 136.000 gemaakt.
Almaar meer
Dat eerste succes was misschien wel bescheiden - het was voldoende om voor generatie twee een eigen design - nu met vijf in plaats van vier deuren en er kwam ook een combi - te verdienen. Het effect daarvan was niet min. Tussen 2008 en 2015 werden er in het totaal 618.500 exemplaren van gebouwd.