Volvo voert veiligheid hoog in het vaandel. Vroeger konden ze dat al doen door een veiligheidsgordel te monteren, maar tegenwoordig ligt de lat hele verdiepen hoger. En ze zijn ook niet meer alleen - alle merken hebben er aandacht voor. Om zich toch nog te onderscheiden zijn ze niet vies van een beetje betutteling. Onlangs kondigde Volvo aan dat ze al hun auto’s zullen voorzien van een begrenzer op 180km/u (wellicht om ze goedkoper te kunnen produceren, maar de kapstok was veiligheid). Nu komt er nog een systeem bij dat alle vormen van risicovol gedrag bestraft met een verbanning naar de pechtstrook.
Driepuntsgordels, hoofdsteunen de dikke bumpers zijn niet alleen tekenen van Zweeds autodesign. Ze zitten er zelfs in de volksaard. Zweden heeft een nultolerantie voor alcohol, helmplicht voor fietsers onder 15 jaar en veel Zweedse ouders doen hun peuters zelfs een ‘thuishelm’ op het hoofd. Of dat lief is, of overdreven betuttelend - dat een levendig debat.
Vanaf 2020 geen dodelijke slachtoffers meer
Volvo heeft beloofd dat er vanaf volgend jaar geen dodelijke slachtoffers in nieuwe auto’s van het merk meer zullen vallen. Een belofte die al een paar jaar oud is, maar waarvan het doel tot op heden nog verre van binnen bereik leek te liggen. Het merk grijpt daarom fors in. Niet alleen door de maximumsnelheid te beperken. Vertoon je voortaan risicogedrag in een Volvo dan wordt je onverbiddelijk naar de pechstrook verwezen. De Zweden hebben cijfers uit 2017 van het Amerikaanse ministerie van Verkeer op zak waaruit blijkt dat alcohol of drugs een rol speelden bij bijna 30% van alle dodelijk ongelukken. En daarom zal het merk camera’s en sensoren in z’n auto’s installeren. Niet om de buitenwereld in de gaten te houden, maar wel om de bestuurder te controleren.
Afwijkend gedrag? Je staat aan de kant
Volvo meent afwijkend gedrag van de bestuurder te kunnen herkennen. In eerste instantie zal het systeem de bestuurder waarschuwen. Reageert die daarop niet adequaat, dan zal het veiligheidssysteem de snelheid van de auto verlagen, zelf de hulpdiensten op de hoogte brengen via Volvo on Call en de auto uiteindelijk tot stilstand brengen.
Geen stuurinput geven, traag reageren, overdreven reageren, je ogen dichthouden of slingeren en Volvo slaat je in de ban. De installatie van camera's is gepland voor de volgende generatie van Volvo's variabele SPA2-platform. De eerste modellen op dit platform komen begin 2020. Informatie over het aantal camera's en de plaats waar ze in het interieur gemonteerd worden, maakt Volvo later bekend.
Volvo Care Key
Volvo presenteerde onlangs ook de Care Key, waarmee Volvo-rijders de topsnelheid van hun auto kunnen beperken voordat ze die uitlenen. Vanaf modeljaar 2021 is de Care Key standaard bij alle nieuwe Volvo's.