Kijk, er is iets onzinnigs aan een dynamische SUV. Omwille van hun hogere gewicht en de plaats waar dat zich bevindt, zijn ze voor altijd de mindere van een echte sportauto. Dat ze tegenwoordig in tot best verbluffende prestaties in staat zijn is te danken aan de ingenieurs. Met almaar meer vermogen en snufjes als een actieve ophanging, slimme vierwielaandrijving en het individueel aansturen van het vermogen per wiel lijken ze de wetten van de fysica te omzeilen. Een SUV met coupé-lijnen lijkt de lat nog een pak hoger te leggen en als dusdanig nog meer te rekenen op schalkse praktijken.
Waar bleef de Cayenne Coupé?
Toen Porsche destijds (in 2003) z’n SUV voorstelde, waren de verwachtingen hooggespannen. Een SUV met coupé-lijnen was precies wat heel wat mensen van het merk verwachtten. Maar die kwam niet. De Cayenne had eerder conventionele volumes. Het was BMW dat zich in 2007 pionier mocht noemen met de X6. Pas nu, in de levenscyclus van de derde iteratie van de Cayenne, waagt Porsche zich aan een Coupé.
Het lijnenspel evolueert wellicht precies zoals je verwachtte: het omvat de Cayenne-snuit, gecombineerd met bolle daklijn die natuurlijk doet denken aan de 911 - wat anders? Aerodynamisch gezien is dat hellend vlak ironisch genoeg verre van optimaal. En daarom zit er aan de staart een grote uitklapbare vleugel die het bloeden van neerwaartse druk stelpt. Vanaf de A-stijl zijn alle panelen nieuw.
Minder ruimte, meer stijl?
Op vlak van afmetingen is er niet zo veel aan de hand. Porsche paste de hoek van de voorruit aan en de daklijn (ook verkrijgbaar in zwaar glas of lichtgewicht carbon) werd niet eens 2cm omlaag getrokken ten aanzien van de conventioneel gelijnde variant. De achterbank wordt 3cm lager ingebouwd. De koffer is nog steeds een indrukwekkende 622l groot (tegen 770l bij de Cayenne) en kan tot zelfs meer dan 1.500l worden uitgebreid wanneer de achterbank plat wordt gelegd.
Snel, of veel sneller
Wie er één wil krijgt in eerste instantie de keuze uit twee motorversies. De instapper heeft een 3-liter V6 (met drukvoeding uiteraard) die 340pk en 450Nm opwekt en zes tellen nodig heeft voor de honderdsprint. Hij heeft overigens geen begrenzer nodig - de pijp is uit bij 243km/u. De Cayenne Coupé Turbo heeft meteen 550pk en 768Nm in voorraad, maar evenmin een begrenzer. Die stoomt door tot 286km/u en gaat naar 100km/u in net geen 4 tellen.
De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar de Duitse wel. Daar is de Cayenne Coupé te koop vanaf € 83.711. De Turbo maakt je er meteen € 146.662 armer.