Er zijn liefhebbers van een authentieke beleving bij klassiekers. Die zoeken bij voorkeur naar een origineel exemplaar, indien gewenst met patina, of een exemplaar dat gerestaureerd is. Net zoals hij de fabriek uit kwam, of - wanneer je absoluut detaillistisch wil zijn - nog een stuk beter. Daarnaast zien we de jongste jaren nog een nieuwe trend: restomodden. Een samentrekking van restoring en modifying. Een ideale optie voor wie een liefhebber is van de oude vorm, maar niet van de nukken die ermee gepaard gaan.
Singer achterna
De kar werd getrokken door het inmiddels beroemde Singer (met z’n Porsche 911), en bedrijfjes als Icon (voornamelijk Toyota’s). Inmiddels zijn zelfs autoconstructeurs er niet vies van. Redux biedt nu een vergelijkbaar recept aan voor de BMW E30 M3. Een iconisch model, maar natuurlijk kan die na enkele decennia niet meer mee met het snelle materieel van vandaag. Of liever, kon, want Redux past er een mouw aan.
Redux heeft vanzelfsprekend een M3 nodig om mee te beginnen. Of je levert die zelf, of zij gaan ernaar op zoek. Vervolgens wordt die gestript tot op het blote metaal, worden aandachtspuntjes weggewerkt en wordt desnoods ook het chassis weer gerecht. Geloof het of niet - nogal wat van die oude M3 zijn wel eens tegen een borduur aan gedrift en zijn daardoor verminkt.
Met of zonder turbo
De motor heeft het bedrijf ook nodig, al blijft er van het originele blok niet al te veel over. De 2,3l wordt uitgeboord naar 2,5l en dan sta je voor een tweesprong. Ofwel behoudt je een atmosferische motor ofwel laat je er een turbo op schroeven. Het resultaat in het eerste geval laat het bedrijf niet weten, maar met zo’n slakkenhuis bovenop je motor krijg je 387pk en 528Nm on je rechterpedaal.
Het exemplaar op de foto’s heeft een handgeschakelde zesbak, maar Redux kiest voor alle volgende modellen - ongeacht wat je met de motor aanvangt - voor een vijfbak. Die heeft wat dikkere tandwielen, wat de levensduur ten goede komt. Prestaties zijn helaas niet vrijgegeven, maar je voelt aan je kleine teen dat het geen schildpad is. Net daarom wordt ook het remsysteem grondig opgewaardeerd - met 33cm grote schijven met zes zuigers vooraan. Recht uit de racerij komt dat.
Aankleding naar smaak
Je exemplaar wordt steevast afgeleverd op monobloc-velgen en met een binnen- en buitenaankleding die je helemaal op je persoonlijkheid kan afstemmen. Je kan er in één adem een rolkooi in laten monteren, mocht je dat willen.
Redux zal niet meer dan 30 van deze opgewaardeerde M3’s bouwen. Wellicht zoekt het daarna een ander projectje.