Ford heeft in Europa weinig reden om vrolijk te zijn. Het bedrijf sleurt al lange tijd structurele verliezen met zich mee. De noodzaak om daar wat aan te doen, werd de jongste jaren almaar nijpender. General Motors wist immers z’n verlieslatende afdeling Opel van de hand te doen (aan PSA, dat er meteen wél flink winst mee kon maken).
Minder modellen
Het bedrijf met het Blauwe Ovaal blijft in elk geval in Europa, al zal het bedrijf zwaar herstructureren. Op productvlak betekent het dat minder succesvolle productlijnen worden stopgezet of dat minder succesvolle producten wordt bijgetimmerd. De gamma’s van producten die het wél goed doen, zullen minder complex gemaakt worden. Dat levert besparingen op productieniveau op. Ford verwacht ook heel wat van de eerder aangekondigde samenwerking met Volkswagen voor de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van bestelwagens, busjes en pickups.
Minder mensen
Helaas betekenen herstructureren zoals zo vaak ook dat er banen sneuvelen. En niet eens een beetje. In een stuk begin dit jaar citeerde Auto55 reeds persagentschap Reuters dat het over ‘duizenden banen’ had. Nu is het officieel - de fabrikant zet alleen in Duitsland al 5.000 man aan de deur. Dat cijfer omvat ook tijdelijke contracten die niet verlengd zullen worden. Er sneuvelen jobs op alle niveaus: productie, logistiek en management. Later volgt wellicht nog meer banenverlies. Vooral werknemers in Engeland moeten zich zorgen maken, maar details zijn er nog niet.
Meer marge
Het bedrijf wil in de toekomst werken rond drie peilers: commerciële voertuigen, passagiersvoertuigen en import. Het bedrijf is ambitieus - het wil voor z’n Europese tak een operationele marge van 6%.