Bentley lanceerde de Continental GT (zowel met als zonder dak) eerst met de machtige 6-liter W12. Nu komt er bij beide varianten een tweede motor bij: een 4-liter V8 met twee turbo’s die tussen beide cilinderbanken zijn ondergebracht.
Met cilinderuitschakeling
Echt veel te wensen laat die krachtbron niet over. Hij produceert 550pk en 770Nm. In gesloten versie is dat voldoende voor een honderdsprint in 4 tellen en een topsnelheid van 318km/u. De Convertible is precies één tiende trager. De achtcilinder is voorzien van een start/stop-systeem en een systeem waarbij in geschikte omstandigheden de helft van de cilinders wordt uitgeschakeld. Dat vermindert het verbruik, al moet je nu ook geen mirakels van verwachten.
De achtcilinder is dan wel de instapversie - in dit segment bestaat zoiets eigenlijk niet. Je hebt al meteen 20” tienspaaksvelgen en er zijn niet minder dan negen design tot een maximale diameter van 22” beschikbaar. Er zijn 8 standaard koetswerkkleuren, een hele lijst optionele lakken en als je daar echt je zin niet in vindt, spuit Bentley desnoods je Continental GT wel in je eigen voorkeurstint.
Personaliseren
Aan de binnenkant heb je ook niet te klagen. Het zitmeubilair vooraan laat zich al van huis uit op 20 manieren verstellen en je oren worden meteen door 10 luidsprekers verwend. Verder kan je natuurlijk naar hartelust kleuren en fineersoorten combineren. En bij de cabrio kan je kiezen uit 8 verschillende dakhemels.
Eigenlijk zet Bentley de 8- en 12-cilinders quasi op gelijke hoogte. Het ligt er gewoon aan waar je voorkeur naar uitgaat. De twaalfpitter is een ongemeen snelle autobahnracer, maar de achtcilinder zal met z’n holle antirolstangen en adaptieve chassis met iets meer gusto aan een bocht beginnen.
Nog even geduld
Beide versies zijn nu wel officieel voorgesteld, maar het duurt nog tot begin volgend jaar eer we ze in Europa kunnen spotten. De VS krijgt voorrang. Daar zijn ze vanaf het derde kwartaal van dit jaar leverbaar.