Er wordt intussen al jaren gepalaverd over de komst van de zelfrijdende auto. In onze contreien is hij alleen maar te zien in sterk gecontroleerde omstandigheden. Een busje dat een vast tracé rijdt over een parking bijvoorbeeld. Het liefst in een eigen bedding. Maar in de VS zijn zelfrijdende auto’s in sommige staten - waar gunstige omstandigheden voor testwerk werden gecreëerd - al vaker te spotten. Inmiddels houdt de AAA (American Automobile Association) bij de Amerikanen de vinger aan de pols over het vertrouwen in de nieuwe technologie.
Vorig jaar peilde de organisatie naar het sentiment dat zelfrijdende auto’s bij de gemiddelde Amerikaan (ouder dan 18) opwekken. En de resultaten zijn niet rooskleurig voor de talrijke producenten die momenteel tientallen miljarden in autonome voertuigen investeren.
Afgelopen jaar liet 73% van de bevraagden weten dat ze ritjes met een zelfrijdende auto zouden mijden. Bij een bevraging begin dit jaar waren was het aantal neezeggers nog steeds in dezelfde grootorde. Het aantal mensen dat zelfrijdende auto’s wantrouwt (als verkeersdeelnemers, zeg maar), steeg over de zelfde periode aanzienlijk. Vorig jaar wou 63% van de Amerikanen liever geen zelfrijdende auto’s op straat, nu is dat 71%. Slechts 19% van de Amerikanen zou familie of vrienden toevertrouwen aan een autonome auto. Een andere studie concludeerde al dat slechts 11% van de bestuurder een zelfrijdende auto wou.
Wantrouwen is groot
De AAA is van mening dat ruime media-aandacht voor enkele ongelukken met autonome voertuigen een negatief effect had op de perceptie van het publiek. Zelfs niet meer dan 53% ziet zelfrijdende voertuigen zitten in gecontroleerde omstandigheden, als shuttlebusjes op luchthavens bijvoorbeeld.
In enkele streken die intensief gebruikt worden voor tests (zoals de buitenwijken van Phoenix in Arizona) met zelfrijdende auto’s is de tegenstand zo groot dat burgers de auto’s saboteren door de klem te zetten en de menselijke backup-bestuurder ervan uit te jouwen. Bedrijven zoals Waymo, die de tests uitvoeren, reageren daarop door buurten waar herhaaldelijk protest is te mijden.