Noppes. Niks. Nada. Dat zijn de Europese ambities van Cadillac. Tenminste, voor zover we kunnen inschatten. En toch is deze nieuwe sedan van het merk specifiek ontwikkeld om de producten van Europese premium merken het hoofd te bieden. Een aanval op de Audi A6, BMW 5-Serie en Mercedes E-Klasse zeg maar. De zoveelste, want de oorlog blijft duren en Cadillac verloor de afgelopen halve eeuw alleen meer en meer terrein.
Moderne verschijning
Oubollige rechthoekige Cadillacs zijn al lang verleden tijd, al wordt het merk nu verweten van vooral karakterloze producten te maken. Zonder ziel. De gigantische sloepen van de jaren vijftig en zestig hadden dàt tenminste.
Met de nieuwe CT5 houdt het Amerikaanse luxemerk op het eerste zicht nochtans de trends in de gaten. Er is een aflopende daklijn die het model coupé-allures moet opleveren. De sierlijst doet frivool ter hoogte van de C-stijl en de dagrijlichten bakenen met kordate verticale rechte lijnen de agressief gelijnde smoel van het model af.
Aan de binnenkant, waar je slechts een glimp van kan opvangen, heb je grote infotainmentschermen, het obligate leder en hout, een conventionele bedieningshendel voor de automaat en grote draaiknoppen om de boordelektronica mee te bedienen.
Onderhuids teert de CT5 op ingewanden van z’n voorganger. Dat is een achterwielaangedreven onderstel (dat ook van integraalaandrijving voorzien kan worden) waarin alleen een tientrapsautomaat wordt ingewerkt. In de neus heb je de keuzen tussen een verrassend compacte 2-liter turbomotor of een 3-liter V6 die niet één, maar twee turbo’s heeft.
GM bouwt de CT5 in z’n Lansing Grand River-fabriek, waar het voor $ 211 miljoen extra investeringen deed.