Bugatti viert dit jaar z’n 110ste verjaardag. En dat hebben we geweten. Eigenlijk is het jaar nog maar net afgetrapt of we hebben al een Bugatti Chiron 110, een Bugatti La Voiture Noire (speciaal voor Ferdinand Piëch gebouwd) en een kleine Type 35 Baby II achter de kiezen. De Fransen kennen namelijk wat van feestjes bouwen. Nu, maar ook in het verleden. In 1991 introduceerde het Franse sportwagenmerk de EB110 GT om de geboortedag van Ettore Bugatti, dan precies een eeuw eerder, te vieren.
Zeldzaam, zeldzamer...
Bugatti bouwde 84 stuks van de GT, en een dertigtal daarvan werd geleverd volgens SS-specificaties. Die was nog eens ruim 150kg lichter dan de EB110 GT. Dat kreeg het merk destijds al voor mekaar door intensief gebruik te maken van carbon. Onder meer de neus, de motorkapafdekking en de bodemplaat waren in dat kostbare materiaal vervaardigd.
Indrukwekkend, zelfs vandaag nog
Onder de kap zat een 3,5l V12 die zo’n 550pk opwekte, maar de SS werd opgekitteld tot 600pk. Ook die motor had al vier turbo’s. Je moest toen nog met de hand schakelen en vierwielaandrijving zette de rotatiesnelheid van de assen zo snel mogelijk om in beweging. Een sprint naar 100 nam amper 3,26 seconden in beslag en de topsnelheid was meer dan 340km/u. In 1995!
Waarom we het daar vandaag over hebben? Wel, omdat dit exemplaar te koop staat. Chassisnummer 39040, uitgevoerd in het grijs. Het was de laatste EB110 SS die ooit van de productieband liep. En met alle heisa rond het 110-jarige bestaan van Bugatti, acht z’n eigenaar de tijd rijp om de winst te incasseren. De prijs dan? Helaas, daar wordt niet over gesproken. Miljoenen, ongetwijfeld.