Heb je een handgeschakelde Mazda MX-5 of Fiat 124 Spider, slaap dan maar rustig verder op je twee oren. Daar is niets mis mee. Maar opteerde je toevallig voor een exemplaar met een automatische transmissie (gebouwd vanaf modeljaar 2017 tot de jongste variant), dan trek je toch maar beter eens je verdeler aan je oren. Die heeft namelijk een TCM (Transmission Control Module) waarvan de software wel eens kuren van kan krijgen.
Onverwacht terugschakelen = onaangenaam
Zowel Fiat als Mazda, die natuurlijk precies dezelfde software gebruiken ook al beweren beide automerken natuurlijk steevast dat ze hun kleine open tweezitter elk een ‘eigen’ karakter gaven, roepen voor het euvel auto’s terug. De automaat kan immers, in specifieke omstandigheden, onverwacht een versnelling terugschakelen. Dat zorgt voor een plotse, onaangekondigde vertraging en omdat het ervoor kan zorgen dat de achterwielen trager gaan draaien dan de voorwielen, komt dan ook de stabiliteit in het gedrang. Een eenvoudige software-update geneest de bak van z’n ziekte.