Ooit leek het alsof Faraday Future zich in geen tijd op de kaart zou zetten als een geduchte concurrent voor Tesla. Er zat dan wel voornamelijk Chinees geld achter, maar de strategie volgde het door die Amerikaanse fabrikant neergepende recept. Eerst met een snelle, premium (en dus dure) model op de markt komen en vervolgens afdalen door de segmenten. En het zou Amerika als uitvalsbasis kiezen. In het zog van de accu-fabriek van Elon Musk, zou het in Nevada neerstrijken en daar een productiefaciliteit van 1 miljard dollar neerpoten.
Die indrukwekkende fabriek zou, zo wordt geschat, een 13.000-tal rechtstreekse en onrechtstreekse arbeidsplaatsen opgeleverd hebben. En het zou ook de staat Nevada verrijkt hebben. Daar verkneukelde men zich op de geschatte $ 760 miljoen aan extra belastinginkomen over de komende 20 jaar. Daar kan je al wat mee doen, toch?
Over and out?
Maar hoewel de FF 91 een indrukwekkende concept car was, en het nog aan plannen nog aan ambitie ontbrak, ging de spreekwoordelijke motor er al snel aan het sputteren. De miljoenen droogden op en terwijl het bedrijf nog altijd zoekt naar manieren om z’n elektrische bolide in productie te nemen, zal dat in géén geval gebeuren op de site die daarvoor voorzien was. Die kocht het bedrijf eerder al, maar die staat nu weer te koop. Voor 40 miljoen dollar. Daarbij hoort alleen de mededeling dat Faraday Future z’n plannen voor de toekomst herziet. Het is lang niet onwaarschijnlijk dat dat het laatste is wat we van het bedrijf zullen vernemen.