De Toyota Prius mag dan al één van de populairste - zo niet dé populairste - hybride ter wereld zijn, hij is dat niet geworden door begeesterend of spannend te zijn. Hij was eerder saai. Maar daar willen de Japanners bij de jongste generatie van af. Die hybride aandrijflijn kan je nu immers ook op andere modellen van het merk krijgen. De Prius moet dus almaar meer z’n eigen ding worden. Een evolutie die je bij elektrische auto’s in de toekomst overigens ook mag verwachten.
Opvallen doet hij wel, de Prius
Maar hoe doe je dat, de Prius onderscheidend maken in een gamma dat diezelfde aandrijflijn ettelijke keren recycleert? Wel, volgens Toyota kan je hem laten opvallen. Je kan veel zeggen over de jongste uitvoering van de Prius, maar niet dat hij niet opvalt. Het was intussen tijd voor een facelift. Die brengt meer van hetzelfde.
Nog een tikkeltje zuiniger
De koplampen huisvesten nu verbeterde LED-technologie en zijn breder van vorm, maar het lijnenspel is nog steeds vlijmscherp. En er zijn nog wat meer subtiele wijzigingen. Zo zijn er twee nieuwe kleuren, moeten nieuwe stoffen het interieur een hoogwaardiger uitstraling geven en is de draadloze oplader voor smartphones groter. Die dingen blijven immers maar groeien. Toyota belooft ook dat het multimediasysteem sneller werkt en dat het head-up display voortaan ook navigatie-aanwijzingen laat zien. Het verbruik is overigens nog een fractie verbeterd. Dat gaat van 3,4 naar 3,3l/100km.