Afgelopen nacht stelde Tesla op een evenement in de buurt van Los Angeles de Model Y voor. Dat is volgens de fabrikant van elektrische voertuigen een SUV op basis van de Model 3.
Een SUV, écht?!
We zeggen volgens de fabrikant, want wanneer je z’n concept van naderbij bekijkt, vertoont dat net als de grote Tesla Model X meer overeenkomsten met een monovolume dan met een SUV. Maar zoals al vaker is gebleken, toont de klant zich hier wellicht ook weer gevoeliger voor de verpakking dan voor de inhoud.
Die inhoud is, voor zover je het SUV-gegeven loslaat, niet fout. De Model Y komt er in vier configuraties. Van de standaarduitvoering is alleen de Amerikaanse prijs bekend: $ 39.000. Dat is $ 4.000 meer dan de goedkoopste Model 3. Je moet er wel nog een tijd op wachten. Zelfs de yanks krijgen die pas in de lente van 2021 te zien. Zogezegd, want erg accuraat zijn die voorspellingen in het verleden nog niet gebleken.
Daarnaast zijn er nog drie andere versies. Een model dat 480km ver raakt, naar 100 kan in 5,5 tellen en tot een top van 209km/u in staat is dat ‘Long Range’ heet. Daar boven komt een ‘Dual Motor AWD’ - goed voor een sprintje in 4,8 tellen en met een top van 217km/u. En helemaal bovenaan komt de Model Y Performance. Die moet nog altijd 450km ver geraken, maar wil vooral uitpakken met z’n topsnelheid van 240km/u en acceleratietijd van 3,5 tellen.
Plaats voor zeven
Z’n interieur (waar nog geen foto's van zijn) zal, alweer meer in overeenstemming met het concept van een monovolume, plaats bieden aan zeven inzittenden. Tenminste, als je daarvoor bijbetaald. De minimalistische boordplank van de Model 3, met een centraal opgesteld horizontaal georiënteerd scherm maakt daar ook deel van uit.
Tesla-opperhoofd Elon Musk is van mening dat hij van de Model Y meer exemplaren zou moeten kunnen slijten dan van de Model 3 en Model S samen. Wanneer de EU-introductie is voorzien, is nog niet duidelijk.