Het ontbrak Infiniti, het luxemerk van Nissan, niet aan ambitie. Waar het wel nood aan had: aantrekkelijke modellen die op Europese leest geschoeid waren en een degelijk dealernet. Beide ontbreken nog steeds. Het merk verkoopt nauwelijks auto’s. En daarom trekt het zich nu ook Europa terug. Het zal zich concentreren op Amerika en China.
Bij ons verkoopt Infiniti de Q30 en QX30 (gebaseerd op de Mercedes A-Klasse en GLA), de Q50 en de daarvan afgeleide coupé Q60.
Europa loont niet
Het bedrijf wijst niet alleen met de vinger naar de uitdagende marktsituatie in Europa en de geleden verliezen, maar ook naar de steeds strengere emissie-eisen. Die nopen automerken tot almaar grotere investeringen, drijven de prijs van de auto’s op en maken het nieuwe automerken (voor zover die geen elektrische auto’s verkopen) natuurlijk erg moeilijk.
De prioriteit voor Infiniti de komende jaren wordt het uitbreiden van de SUV-reeks. Daar kunnen ze mee scoren op de beoogde markten. Het dieselverhaal van het bedrijf is ook meteen ten einde. Plannen voor de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn zijn er natuurlijk wel. Er is geen autobouwer ter wereld die daar niet over nadenkt.