Elektrische auto pas na 700.000km milieuvriendelijker?

Vergroot foto
Door: BV 10-03-2019

Hoe milieuvriendelijk is een elektrische auto? Hoeveel kilometers moet je ermee rijden alvorens hij groener wordt dan een benzine. Een eenvoudige vraag die echter een erg complex antwoordt vergt. De factoren waar rekening mee gehouden moet worden zijn dermate divers en ingewikkeld dat een team van de RTBF het vroeg aan professor Damien Ernst, specialist in energievraagstukken van de universiteit van Luik. Zijn antwoord: meer dan 700.000km.

Om precies te zijn: een elektrische auto die een 20kWh/100km verbruikt en een accu heeft van 60kWh, moet precies 697.612km afleggen voor hij groener is dan een benzinewagen die gemiddeld 6l/100km verbruikt.

Het zal misschien verbazen dat, terwijl de politiek blind vertrouwen heeft in de milieuvoordelen van elektrische auto’s (louter gebaseerd op de afwezigheid van uitlaatemissies), de totale milieulast van een elektrische auto helemaal niet goed gekend is. Met andere woorden: het is niet zeker of het milieu baat heeft bij elektrisch rijden.

Vergelijking met diesel nòg slechter

Het is niet zeker of het milieu baat heeft bij elektrisch rijden
De berekening is erg complex. Een paar zaken staan vast: een accu produceren is erg milieuonvriendelijk. De feitelijke CO2-uitstoot waar elke kilometer voor staat varieert, want die is afhankelijk van hoe die wordt opgewekt. De professor was daarom genoodzaakt om uit te gaan van een aantal veronderstellingen. Zo werkte hij met de theoretische samenstelling van de energiemix in Europa, de gemiddelde uitstoot van een benzine-auto in Europa en moest hij in wetenschappelijke literatuur op zoek naar de CO2-impact van de productie van een 60kWh-accu (18.696kg CO2). Het loont overigens de moeite om aan te stippen dat de vergelijking met een dieselauto die nog aanzienlijk minder CO2 uitstoot voor de elektrische nog een pak slechter zou uitvallen.

Utopie

Het is beter dat iedereen zo lang mogelijk met z’n auto blijft rijden
Omdat exacte gegevens voor de berekening moeilijk te vinden zijn, lag voor de hand dat actoren die liefst zo snel mogelijk de elektrische auto gemeengoed zien worden (vooral spelers uit het groene politiek veld), gaten in het onderzoek zouden prikken. Nochtans concludeert de prof eveneens dat het omslagpunt in de geheel utopische situatie dat 100% van de opgewekte energie CO2-neutraal zou zijn (opgelet: òòk bij de productie van de accu’s - waar die ook gebeurt), al vanaf 40.000 à 60.000km zou kunnen zijn.

Blijf zo lang mogelijk met je benzine of diesel rijden

De theoretische berekening maakt in elk geval wél duidelijk dat het milieuvraagstuk niet zwart-wit gesteld kan worden - in tegenspraak met de propaganda erover. En zelfs wanneer de methodologie gebreken vertoont (wat ongetwijfeld het geval is), dan nog is duidelijk dat het milieu helemaal geen baat heeft bij het vervroegd vervangen van een reeds gebouwde conventionele verbrandingsmotor door een elektrische auto. Integendeel - het milieu vaart er wel bij als iedereen zo lang mogelijk met z’n conventionele auto blijft rijden. De milieuvriendelijkste auto is één die niet gebouwd is. Een conclusie die haaks staat op de politieke drang om iedereen zo snel mogelijk (desnoods met pestmaatregelen) in een (voorlopig erg dure) elektrische auto te krijgen.

Geef commentaar
comments by Disqus