Het is niet zo moeilijk om de spot te drijven met auto’s uit ontluikende markten. De afgelopen decennia werd China vooral bevolkt door auto’s met een op z’n zachtst gezegd bedenkelijk design. En het was niet alleen. Ook in India werden veelal bedenkelijke esthetische projecten in productie genomen. Toen Tata, inmiddels het moederbedrijf van Jaguar en Land Rover, destijds de Nano introduceerde kreeg het erg veel persaandacht. Het was immers met grote voorsprong de goedkoopste auto ter wereld. Maar iedereen vroeg zich af die er niet wat beter had kunnen uitzien.
Premium middenklasser uit Indië?
Inmiddels tekent men in China steeds vaker producten die de vergelijking met de Westerse kunnen doorstaan. Iets wat overigens ook te maken heeft met de drang van Europese merken om hun producten af te stellen op de Chinese smaak - omwille van het belang van die markt. Maar ook in India zat men niet stil. Bewijs? Deze Tata Altroz die op het Autosalon van Genève in première ging. Dat is een compacte vijfdeurs die Tata als premium in de markt wil zetten. Lach niet - dat doen z’n concurrenten ook niet.
De Altroz is met z’n lengte van net geen 4 meter en breedte van 1,75m vergelijkbaar met pakweg een Volkswagen Polo. Z’n interieur is sober, etaleert degelijke materialen en is bij de tijd. Ja, ook op elektronisch vlak. Het uiterlijk is trendy - met een zwarte afwerking van de kofferklep en een smoel met prominent ingewerkte mistlichten.
Benzine, diesel of EV
Zelfs de aandrijving is perfect bij de tijd. Onder de kap zit een 1,2l benzinemotor die 102pk opwekt en 140Nm aan trekkracht in reserve houdt. Het zal er bovendien niet bij blijven. Binnenkort kan de klant er ook nog kiezen uit een diesel en… een louter elektrische variant.