Wie over een bedrijfswagen beschikt, krijgt er binnenkort een mobiliteitsbudget in de plaats. Dat moet. De stemming is achter de rug, en tegen 1 april zou de administratieve rompslomp afgehandeld moeten zijn. In plaats van een loutere bedrijfsauto krijgen werknemers die er gebruik van maken dan eenzelfde budget van hun werknemer dat ze vrijer kunnen invullen. Aan een kleinere of zuinigere auto, of combinaties van andere vervoersmiddelen. Eerst even de auto, dan de trein en dan de fiets bijvoorbeeld.
CD&V geeft er een lap op
“Een werknemer zou tot vier keer meer belasting betalen”Een groep van vijf CD&V kamerleden (Wouter Beke, Stefaan Vercamer, Jef Van den Bergh, Roel Deseyn en Griet Smaers) vindt die maatregel echter lang niet ver genoeg gaan. Schijnbaar op zoek naar extra politieke punten in de aanloop naar de verkiezingen, suggereert het vijftal maatregelen die de bedrijfswagensector onder druk moeten zitten. Die zijn voldoende om Febiac, Renta en Traxio - de vakorganisaties van de autosector, de leasingmaatschappijen en de verdelers, aan de alarmbel te doen trekken. Daar heeft men het over een voorstel van een 'dwangwet'.
Iedereen de dupe
De vijf CD&V’ers willen bedrijven en werknemers fiscaal dwingen om vanaf 2023 enkel nog nulemissievoertuigen in te zetten als bedrijfswagen. Een werknemer die in 2023 nog met een klassieke motor rijdt, zou volgens dit voorstel tot vier keer meer belasting (via het ‘voordeel alle aard’) betalen dan vandaag. De fiscale aftrekbaarheid van de auto’s zou tot nul herleid worden. Reële kost: algauw honderden euro’s per maand. Bovendien wil men op korte termijn ook tankkaarten zwaar gaan belasten én de aftrekbaarheid van conventioneel aangedreven bedrijfsvoertuigen al voor 2023 in aanzienlijke trappen afbouwen.
Financieel bloedbad
Het voorstel, dat door de drie vakorganisaties wordt omschreven als een “financieel bloedbad”, is onpraktisch. Zo is er geen enkele indicatie dat het tegen 2023 praktisch haalbaar is om vele types bedrijfsvoertuigen überhaupt te vervangen door exemplaren met nulemissie. Het hoeft zelfs niet te gaan om een bestelwagen die niet in zo’n configuratie beschikbaar is. Een vertegenwoordiger die veel kilometers aflegt (met een internationaal profiel bijvoorbeeld), kan praktisch gezien evenmin omschakelen. Tot overmaat van ramp, loopt het voorstel over zo’n ridicuul korte periode dat ook reeds lopende contracten er ernstige gevolgen van zullen dragen. Met potentieel desastreuze gevolgen voor de gebruikers.
Nauwelijks gevolgen voor het milieu
“De 3 vakorganisaties spreken van een financieel bloedbad”Hoewel bedrijfswagens in de ogen van heel wat medemensen worden aanzien als normale auto’s die ook privé gebruikt worden, stippen Febiac, Renta en Traxio aan dat slechts 11% van alle personenwagens op onze wegen bedrijfswagens zijn die ook privé gebruikt worden door werknemers of zelfstandigen en dat een dergelijke dwangwet weliswaar grote gevolgen kan hebben voor de betrokkenen, maar nauwelijks voordelen voor het milieu oplevert.