PSA, dat tegenwoordig niet louter Peugeot, Citroën en DS maar ook Opel omvat, barst weer van de ambitie. Plannen om weer houvast te krijgen op de Amerikaanse markt zijn niet nieuw, maar er ging de afgelopen jaren toch meer aandacht naar de integratie van GM-verstoteling Opel op ons Oude Continent.
Dat is overigens een pluim die prominent in de hoed van topman Carlos Tavares kan. Opel boekte in 2018 al bijna een miljard euro winst. Veel sneller en veel meer dan de Fransen hadden durven hopen.
PSA onderzoekt fusies, allianties en overnames
Groter worden bevalt de Fransen, en daarom is Tavares op jacht naar nieuwe partners, fusie- of overnamekandidaten. En liefst van al naar een partij die ook de Amerikaanse markt verder kan ontsluiten. General Motors is een voor de hand liggende gesprekspartner. De twee hebben mekaars telefoonnummer immers al. Maar er wordt naar verluidt ook gepraat met Jaguar Land Rover en Fiat-Chrysler Automobiles.
Fiat-Chrysler heeft interesse in alles
“Eén en ander zou te maken hebben met de alliantie tussen Ford en Volkswagen”Van Fiat-Chrysler is bekend dat ze al jaren de markt afschuimen op zoek naar nieuwe fusiekandidaten. Er werd zelfs een beetje smalend gedaan over de manier waarop voormalig topman Sergio Marchionne dat aanpakte. Daar stond toen overigens niemand voor te trappelen, dan had veel te maken met de reputatie van die Fiat-directie. Mike Manley, die er na het onfortuinlijke overlijden van Marchionne de scepter in handen kreeg, is naar verluidt op het Salon van Genève links en rechts wat visjes gaan gooien. Hij staat open voor eender welke overeenkomst die FCA sterker kan maken.
Jaguar Land Rover biedt weliswaar toegang tot de Amerikaanse markt, maar het netwerk van de premiumgroep is er klein. De Britten zitten anderzijds in nauwe schoentjes en kijken vol weerzin aan tegen de nog onvoorspelbare gevolgen van de Brexit. Daarom zouden, zo suggereert persagentschap Bloomberg, alvast open staan voor gesprekken.
De volgende schaalvergroting dient zich aan
Eén en ander zou te maken hebben met de alliantie tussen Ford en Volkswagen voor de gezamenlijk bouw van pickups en bestelwagens. Je wint immers niet door louter centen over te houden aan de verkoop van auto’s (en laat ons wel wezen, de meeste merken zijn fors rendabel), maar door méér over te houden dan je concurrenten. Schaalvoordelen zijn daarin cruciaal.