Aan startups met elektrisch rijdende auto’s geen gebrek. Ze vliegen je bijna om de oren. Meestal gaat het om sportieve modellen met een exotisch prijskaartje. Afgelopen week alleen al kregen we zo de GFG Kangaroo en de Hispano Suiza Carmen te zien. De reden voor die aanpak ligt voor de hand: het is makkelijker om met tien man in een schuur zo’n auto in elkaar te vijzen dan om een complexe serieproductie op te zetten. En door ze erg duur te maken, heeft zo’n bedrijf snel weer centen.
Formaat van Fiat 500
E.Go uit het Duitse Aachen, gaat de andere toer op. Dat wil net betaalbare elektrisch mobiliteit bouwen. En daarvoor heeft het wél een groot productievolume nodig. Deze schattig ogende Life wordt het eerste productiemodel van het bedrijf. Van de prestaties of het rijbereik zal je niet achterover vallen. Z’n elektromotor is maar 27pk sterk en z’n 14,9kWh accu brengt je niet verder dan 121km (gemeten volgens de NEDC-cyclus dan nog, volgens de WLTP-cyclus zal het nog minder zijn). Maar er komen nog andere versies - de Life 40 en Life 60 die krachtiger zullen zijn en verder zullen rijden.
Cruciaal is echter dat deze Duitse startup de prijs relatief laag weet te houden. Je kan de franjeloze stadsauto (hij is ietsje korter dan een Fiat 500) kopen vanaf € 15.900. Alleen een Renault Twizy is goedkoper, maar dat is geen echte auto.
Serieproductie start in maart
Nogal wat bedrijven struikelen wanneer serieproductie de orde van de dag wordt. E.Go mag zich binnenkort bewijzen, want over hooguit twee weken wordt de productielijn er opgestart. Voor de eerste 4.300 exemplaren heeft het al orders op zak.
De aanpak van E.Go lijkt op andere spelers uit de industrie alvast indruk te maken. Het strikte Siemens als leverancier voor elektrische componenten en het is het eerste externe bedrijf dat van Volkswagen het MEB-platform zal gebruiken. Er wordt gefluisterd dat het bedrijf de I.D. Buggy zou willen maken.
Op het Autosalon van Genève staat het bedrijf met nog een concept te blinken: deze E.Go Moover. Een zelfrijdende minibus die samen met onderdelengigant ZF (vooral bekend van de versnellingsbakken) zal gebouwd worden.