Toen in de zomer van 2017 de overname van Opel door de Franse groep PSA bekend raakte, stond onze Facebookpagina bol van de verontwaardigde reacties. “Het einde van het echte Opel”, was er toen vaak te lezen. Maar dat échte Opel - bestond dat nog? Het was immers niet zo dat GM er op een erg respectvolle manier mee omging. Europa staat inmiddels zo laag op de prioriteitenlijst van de Amerikaanse gigant, dat het hier geen enkel volumemodel meer aanbiedt.
Witte producten
Het is een realiteit van hedendaagse autoproductie dat modellen zo polyvalent mogelijk inzetbaar moeten zijn. Wat hier als merk x wordt vermarkt, moet elders probleemloos merk y kunnen zijn. Een praktijk die, zowel op vlak van uiterlijk als wat rijeigenschappen betreft, mee aan de oorzaak ligt van de verwatering van typisch merkkarakter in de sector. Een andere grille en bumpers moeten volstaan voor een complete gedaantewijziging.
China is de grootste afzetmarkt
De Opel Insignia is geen uitzondering. Heel wat Opel-modellen worden elders aan de man gebracht als Holden (Australië, waar in het gamma ook modellen van Amerikaanse origine te vinden zijn) of Buick (de VS en China). De Insignia-kloon doet het overigens niet zo goed in de VS. China is nu z’n grootste afzetmarkt. En daar wordt hij voor het komende modeljaar nog eens opgefrist. Met een nieuwe grille en andere bumpers, natuurlijk. Maar ook met andere motoren. Er is een tweeliter met 237pk die gekoppeld wordt aan een negentrapsautomaat. Lager in het gamma wordt een 1,3l met 160pk geïntroduceerd. Invloed op de Opel Insignia, die een veel kleiner afzetgebied heeft, is er niet.