Het is niet ongebruikelijk dat een merk de naam van een dier op een auto kleeft. Denk maar aan Jaguar, Cougar, Eagle, Mustang… Vaak worden die namen gekozen omdat ze voor de hand liggende capaciteiten - snelheid, kracht, wendbaarheid - etaleren. Een kangoeroe? Erh… tja, bij ons roept het niet meteen iets op.
Tot 26cm bodemvrijheid
Bij de heren van GFG doet het duidelijk wel iets. Zij presenteren op het Autosalon van Genève een supercar die ook een streepje terrein moet lusten. Een supercar, omdat hij 483pk en 600Nm opwekt (elektrisch uiteraard, met een autonomie van 450km) en van nul naar 100 kan in 3,8 seconden. Een streepje terrein omdat hij op de weg op 14cm van het asfalt ligt, maar z’n bodemvrijheid kan opdrijven tot een indrukwekkende 26cm. Meer dan de meeste terreinwagens. Het ziet er overigens minder hoog uit, maar dat ligt aan de gigantische 22-duims velgen van de concept. De Kangaroo doet iets speciaals met z’n veren. In de lage modus werkt de ophanging met een enkele veer, in de hoge modus gebruikt hij twee veren in serie. Geen flauw idee hoe dat werkt…
Carbon en een digitaal dashboard
Het grootste deel van de koets van de Kangaroo is vervaardigd in carbon, maar de spatborden zijn van polycarbonaat. Want je wil op terrein geen brokken van je carbon rijden door wegvliegende stenen.
Om te bewijzen dat de concept helemaal van deze tijd is, hebben de heren bij GFG een tablet tot instrumentarium gebombardeerd en bovenop het dak twee camera’s geïnstalleerd, zogezegd om geheel autonoom rijden mogelijk te maken (ja, dat zal wel).
Helemaal origineel is de idee van een offroad-supercar overigens niet. In 2013 toonde Italdesign al eens de Giugiaro Parcour: een sportauto met, jawel, een grote bodemvrijheid. Daar gebeurde verder niets mee. Of we in de toekomst nog iets van de GFG zullen vernemen, hangt af van de aandacht (lees: de blanco cheques van geïnteresseerde klanten) dat het model in Genève krijgt.