Rijden op aardag of CNG is niet slecht voor je portefeuille en het wordt aanzien als beter voor het milieu. Maar er zijn nog wat praktische beslommeringen. Zo zijn de tanks klein en geldt hetzelfde voor je rijbereik. Je moet dus vaak één van de zeldzame aardgaspompen opzoeken, wil je niet vooral op benzine rijden. De vernieuwde A3 Sportback g-tron wil echter een bereik tot 400km aanbieden. En voortaan ligt er onder de motorkap ook een nieuwe motor: een 131pk sterke 1.5 TFSI.
Drie tanks, 18kg capaciteit
Audi monteert naast de twee reeds bestaande met glasvezel versterkte kunststoffen gastanks met een capaciteit van 14kg nog een extra stalen tank van 4kg. De ruimte daarvoor werd gevonden door de benzinetank kleiner te maken. Was die bij de g-tron tot op heden nog net zo groot als bij de benzineversies van het model, dan past er nu nog hooguit 9 liter in. De benzine is nog louter een noodoplossing. Op het instrumentarium houd je in de gaten hoeveel benzine en aardgas er nog over is.
Fiscaal gunstregime
Om mensen gerust te stellen die niet wild zijn van het rijden met gascontainers onder druk, zeggen de Duitsers dat de tanks een druk tot 580 bar kunnen weerstaan. De wettelijke norm is 470 bar.
Vanaf eind maart is de nieuwe g-tron te bestellen. Twee maand later zijn de eerste leveringen gepland. In Vlaanderen geniet je nog steeds van een fiscaal gunstregime met een CNG-voertuig.