Het D-segment (dat van de ruime middenklasser) wordt door Hyundai in Europa bespeeld met de i40. Die is beschikbaar als sedan en in breakvorm. Hij is trouwens aan vervanging toe. Hij werd in 2011 voorgesteld en het kan niet anders dan dat z’n pensioen nakende is.
De i40 deelt z’n platform met de Sonata. Een modelnaam die we in Europa nog kennen van toen de Zuid-Koreanen ons hetzelfde model voorschotelde als de Amerikanen. Op het Autosalon van New York zal Hyundai, in de tweede helft van april, de nieuwe Sonata voorstellen. Dit zijn daarvan de eerste gegevens. Hij is niet voor ons, maar reken er maar op dat nu ook de laatste rechte lijn naar een i40-vervanger is ingezet.
Coupé-lijn
Het is verre van uitgesloten dat Hyundai ook in Europa inzet op een straffer koetswerkdesign. Traditionele berlines en breaks voelen al een tijdje de hete adem van de SUV in de nek. Daarom heeft de Amerikaanse Sonata voortaan een merkbaar sportiever silhouet, waarin nogal wat coupé-kenmerken zijn geïntroduceerd. Z’n opvallendste stijlelement worden de nieuwe dagrijlichten. Die lopen ver in de motorkap door en gaan geleidelijk over in een chroomstrip.
Hij is ook een stuk groter dan voorheen, hoewel hij een tikkeltje lager is. In de lengte komt er 3cm bij, de wielbasis zwelt met 3,5cm en in de breedte komt er 2,5cm bij.
Digitale instrumenten
Volgens het merk is het interieur geïnspireerd op dat van een stealth-vliegtuig, hoewel ons onduidelijk is over welk stijlelement het dan precies zou gaan. Over de aanwezigheid van een digitaal instrumentarium?