Subaru’s staan bekend om hun prettige rijgedrag. Dat is te wijten aan de combinatie van een boxermotor en permanente vierwielaandrijving. Een combinatie die helaas niet zo goed is voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Iets waar de Europese regelgevers met het fanatisme van koppensnellers achteraan gaan. Een hybride Subaru was dus meer dan welkom. Hij bestaat al een jaar of twee, maar komt pas dit jaar naar Europa.
80% nieuwe onderdelen in benzinemotor
Subaru doopte z’n hybride aandrijflijn eBoxer. Een atmosferische tweeliter benzinemotor wordt daarin gecombineerd met een kleine elektromotor en een nieuw ontwikkelde CVT-automaat (met continue variabele overbrenging eerder dan versnellingen). De tweeliter benzinemotor (met 80% nieuwe componenten) levert 150pk en 194Nm trekkracht. De elektromotor voegt daar nog eens 16pk en 65Nm aan toe. Dat is onvoldoende om de auto alleen aan te drijven, behalve bij erg lage snelheden (tot 40km/u) en over een beperkte afstand (maximaal 1,6km). Maar het levert niettemin een lager brandstofverbruik op.
11% lager brandstofverbruik
De hybride aandrijflijn wordt tegen de herfst in Europa leverbaar. De Japanners hopen ermee de leemte die de dieselmotor - die inmiddels nergens meer in het gamma terug te vinden is - achterliet, op te vullen. De eBoxer wordt leverbaar op de XV en de nieuwe, vijfde generatie, van de Forester. Precieze prestatiecijfers gaf Subaru nog niet vrij. Z’n verbruik moet 11% lager liggen dan bij de niet-geassisteerde tweeliter.