Vorig jaar stelde de Italiaanse koetswerkbouwer Carozzeria Touring Superleggera op het Autosalon van Genève een vertimmerde Maserati voor. Het werkt behoorlijk eenvoudig - je brengt daarvoor een GranCoupé binnen en ongeveer een half jaar later haal je de Sciàdipersia, van kop tot staart gedompeld in een seventies-sfeertje en gehuld in de fijnste materialen, weer op.
Liever een cabrio
Eén probleem - het dak kon er niet van af. Dat hadden de Italianen toch verkeerd ingeschat. Er was namelijk wel wat interesse voor één van de 10 exemplaren, maar de klanten wilden toch liever onder een open hemel zitten. Maar dat euvel bleek te overwinnen. Maserati heeft immers ook een technisch identiek GranCabrio in het leverprogramma. Die wordt nu gebruikt voor een cabrio van Touring Superleggera. Er was wat extra ontwikkelwerk aan en daarom zal het atelier nu in het totaal (couopén cabrio samen) 15 exemplaren van het model bouwen. Het gros, zo wordt verwacht, zonder dak.
Onderhuids nog altijd een Maserati
Zowel de cabine als de mechaniek wordt grotendeels ongemoeid gelaten. Aan de binnenkant kan je de afwerking kiezen (in dit geval chocoladekleurig leder met oranje stiksels), maar onderhuids blijft de 4,7l V8 gewoon zoals hij is: 460pk en 520Nm sterk, gecombineerd met een zestrapsatuomaat en achterwielaandrijving. Je haalt er immers 288km/u mee en kan naar 100km/u in een tel of 5. Dus het niet niet zo dat je je aan de verkeerslichten belachelijk maakt.
Zoals zo vaak bij dit soort van auto’s: als je naar de prijs moet vragen, kan je het wellicht niet betalen. Maar kijken kost niets.