De afgelopen halve eeuw presteerde het ooit zo luistervolle Hispano Suiza niet al te veel. Maar op het Autosalon van Genève duiken er in één keer twee auto’s op met dezelfde merknaam. Van verschillende bedrijven! Dit is de tweede: de Carmen. Het is een elektrische tweezitter met een eclectische retrovormgeving.
Relatief licht
De basis van deze nogal flamboyant vormgegeven sportauto is een structuur in carbon. Daardoor kan de auto een relatief laag totaalgewicht van 1,7 ton voorleggen. Dat is zowat een halve ton minder dan de meeste ander elektrobolides met een vergelijke autonomie van 400km.
Erg veel technische details geeft Hispano Suiza nog niet vrij. Het heeft het over een erg lage luchtweerstand van 0,325. Tegenwoordig niet zo uitzonderlijk wanneer het om passagiersvoertuigen gaat, maar sportwagens zijn gek genoeg, meestal minder glad. Dat komt door hun proporties, maar ook omdat er links en rechts puntjes worden ingeruild ten voordele van neerwaartse druk. Kwestie van stabiliteit en bochtengedrag ook op niveau te houden.
Alleen voor de achterwielen
In tegenstelling tot de meeste elektrische auto’s, laat deze creatie z’n 1.000pk allemaal los op de achterwielen. Maar geen nood - de elektronica houdt dat allemaal beheersbaar. Je kan nog altijd naar 100 accelereren in. Minder dan 3 seconden (dat blijkt tegenwoordig de drempel te zijn waar je als supercar niet over mag) en hij haalt 250km/u.
Aan de binnenkant herinnert een 10,1” digitaal instrumentarium je tussen een mix van aluminium, hout en leder aan het feit dat het wel degelijk om een auto van de 21ste eeuw gaat.
Minder dan 20 stuks
Niet meer dan 19 stuks van de Carmen zullen gebouwd worden in Barcelona. Dat zal helemaal met de hand gebeuren en in 2020 moeten de eerste klanten hun exemplaar in handen krijgen. Of Hispano Suiza die al gevonden heeft, is overigens niet bekend. Niet iedereen heeft zomaar € 1,5 miljoen op overschot liggen.