In het Europese parlement wordt dezer dagen gedebatteerd over een nieuwe verplichte veiligheidssnufjes op nieuwe auto’s. Iets waar de sector overigens niet tegen is, al liet ACEA - de koepelorganisatie van Europese autobouwers - wel weten dat er voor nieuwe normen voldoende aanpassingstijd voorzien moest worden.
Intelligent Speed Assist
Een aantal Europese parlementsleden vordert in elk geval dat elke nieuwe auto vanaf 2022 uitgerust zou moeten worden met elektronica die voorkomt dat ze een snelheidsovertreding begaan. Het gaat om een zogeheten ‘Intelligent Speed Assist’ of ISA. Er wordt beweerd dat de maatregel het aantal verkeersdoden in Europa met 20% zou kunnen verminderen.
De technologie gebruiks GPS-kaartgegevens en een camera die verkeersborden herkent om de heersende snelheidsbeperking te achterhalen. Rijdt de bestuurder te snel, dan is het de bedoeling dat het systeem het motorvermogen beperkt tot het voertuig de ter plekke geldende snelheidslimiet rijdt. Alleen wanneer het gaspedaal helemaal ingeduwd wordt, zou je nog harder kunnen rijden - en dat slechts tijdelijk. De beslissing is nog niet gevallen.
Onbetrouwbare technologie
De technologie bestaat reeds en wordt al op heel wat hedendaagse auto’s ingebouwd - zij het zonder de verplicht snelheidsbeperking. Uit praktijktesten - die schijnbaar niet door comissieleden zijn gevoerd - mag blijken dat die voorlopig nog erg onbetrouwbaar zijn en erg vaak een foute snelheidsbeperking opmerken. Niet zelden wordt die hoger ingeschat dan in realiteit, maar soms wordt ze ook een stuk lager. Zo is het bijvoorbeeld niet ongewoon dat een auto op de snelweg de snelheidsbeperking van de zijrijweg of de uitrit opmerkt.