Koenigsegg Jesko loopt naar 485km/u

Bekijk 12 foto's
Door: BV 05-03-2019

Nieuwe supersportwagens worden wel eens vaker aangekondigd. Aan dromers en ambitie geen gebrek in de autosector. Zelden geraakt een model voorbij het prototypestadium. Laat staan dat er een succesvol merk uit groeit. Het Italiaanse Pagani en het Zweedse Koenigsegg zijn twee uitzonderingen uit recente tijden. Die laatste stelt op het Autosalon van Genève deze gloednieuwe Jesko voor. Een auto die doodleuk doortrekt tot de teller 485km/u aanwijst. Koenigsegg draait niet rond de pot. En dat terwijl Bugatti, dat een paar stands verderop staat blinken met La Voiture Noire, hardnekkig weigert om met de Chiron eens voluit te gaan.

Eerbetoon

Oprichter Christian von Koenigsegg gaf z’n nieuwste creatie die naam van z’n vader. Die was trouwens op de onthulling aanwezig en wist van niets. Het ganse bedrijf had de naam van de nieuwe sportwagen geheim kunnen houden.

Net als zijn voorganger, de Agera RS, heeft de Jesko een dikke V8 voor de achteras. De twee turbo’s die de vijfliter V8 aanjagen zijn nog groter dan voorheen en voorzien van luchtinjectie. Aparte luchttanks spoelen de turbo’s op voorhand op waardoor die niet meer moeten wachten op de passage van de uitlaatgassen. Er wordt gezegd dat de reacties van het blok ongemeen brutaal zijn. Het inlaattraject is voorts helemaal glad gepolijst, er zit een amper 12,5kg zware krukas in en door dat alles komt het vermogen algauw op 1.280pk. Op gewone benzine tenminste. Maar de Jesko prefereert E85. Daarin zit een slok ethanol die het octaangehalte omhoog helpt en meer vermogen oplevert. Een verbijsterende 1.600pk.

Via een nieuw ontwikkelde, supercompacte negentraps Light Speed Transmission brengt de motor zijn vermogen op de achterwielen over. De vernieuwde LST-bak is een moderne variant van een transmissie met dubbele koppeling, waarmee je in één keer van de zevende naar bijvoorbeeld de vierde versnelling kunt terugschakelen. Met een gewicht van 90 kilo is de vernieuwde transmissie maar liefst 50 kg lichter dan een traditionele bak met dubbele koppeling.

Vleugelpakket

Dat deze nieuwe Koenigsegg z’n toevlucht neemt tot opzichtige aerodynamica om aan de grond te blijven plakken, kan éénieder op de plaatjes zien. Vooral het zwevende schab boven de koffer valt op. Maar er wordt wel tot een ton downforce meer gegenereerd. Je kan daardoor overigens niet veel harder dan 400km/u, maar er komt een variant met minder vleugels die harder zal lopen. Hier ging de prioriteit nog even naar het weggedrag. Daarom is er ook een verbeterde ophangingen, zijn er meesturende achterwielen en installeerde Koenigsegg een aparte demper die duik- en steigergedrag van het koetswerk elimineert.

Geef commentaar
comments by Disqus