Het is al van 2012 geleden dat we kennis maakten met de Puritalia 427. Dat was, zo werd destijds gezegd, een moderne interpretatie van de 427 Shelby Cobra. In elk geval bleef die open tweezitter min of meer trouw aan het recept van die illustere Amerikaan: een buizenchassis, een minimalistisch koetswerk en een dikke achtcilinder onder de kap. Goed voor 605pk. Maar dat kan beter.
Voor het stopcontact
De Italianen hebben er lang over gedaan, maar nu staat op het Salon van Genève een gesloten versie te blinken. Belangrijker dan het dak is evenwel wat onder de kap gebeurde. Want de Puritalia Berlinetta is nu een plug-in hybride.
De beweegredenen lijken echter niet al te groen te zijn. De 5-liter V8 zit er immers nog steeds, en de 5kWh accu kan de auto amper 20km ver brengen. Maar het zou genoeg zijn om onder cruciale uitstootnormen (homologatie) te komen. En omdat de amper 25kg wegende elektromotor toch nog 215pk en 350Nm opwekt, klimmen vermogen en trekkracht naar nieuwe hoogten. De benzinecentrale is immers ook herwerkt. Die wekt nu alleen al 750pk op. Het resultaat is 1.000pk en 1.248Nm trekkracht. Je mag gerust medelijden hebben met de automatische zevenbak die dat moet verwerken.
Exclusiviteit gegarandeerd
Ook deze auto rept zich in minder dan 3 tellen (2,7 om precies te zijn) naar 100km/u. De topsnelheid bedraagt 335km/u. Exclusiviteit is verzekerd. Om te beginnen kost hij zo’n € 550.000. Maar zelfs wanneer de klanten bij bosjes zouden opdagen - wat niet het geval zal zijn -, bouwt Puritalia er niet meer dan 150 stuks van.