Mercedes heeft het doek van de Concept EQV getrokken. Dat is een elektrische versie van de V-Klasse. Veel moet daar niet meer aan veranderen om die productierijp te maken. De definitieve versie zal al in september te zien zijn op het Autosalon van Frankfurt. Hij komt geen minuut te vroeg. VW stelde immers ook al de elektrische Multivan voor.
400km rijbereik
Onder de vloer zit een 100kWh accupakket dat gepaard wordt aan een elektromotor die 200pk opwekt en bij de aangedreven vooras gemonteerd zit. De accu is behoorlijk groot, maar natuurlijk heeft zo’n V-Klasse niet het laagste gewicht of de beste stroomlijn van allemaal. Daarom geraak je er niet meer dan 400km ver mee. Maar met een snellaadfunctie zou je er per kwartier aan een stroomdraad telkens 100km verder mee kunnen rijden. Harder dan 160km/u gaat de EQV niet, om de batterij te sparen.
Geen invloed op binnenruimte
De accu zit onder de vloer en de binnenruimte wordt niet beïnvloed. Je kan de V-Klasse met nogal wat verschillende binnenconfiguraties krijgen, en dat blijft zo. Of je nu banken, of individuele zetels wil, en ruimte voor vier, zes, zeven of zelfs acht inzittenden… het kan nog allemaal.
Specifieke aankleding
Natuurlijk vindt ook Mercedes het nodig om in de verf te zetten dat het om een elektrisch aangedreven exemplaar gaat. Stel je voor dat je dat niet meteen aan de buitenkant zou kunnen zien. Voor de gelegenheid wordt een extra LED-lichtstrip in de grille vooraan gemonteerd en bolt het voertuig op 19-duims grote velgen met de obligate blauwe accenten. Dat blauw komt ook aan de binnenkant terug - waar de zetels er ten dele in uitgevoerd zijn. Er zijn overigens ook stijlelementen aan de binnenzijde die nu uitgevoerd zijn in roos goud. Dat verwijst volgens de Duitsers naar het koper in de elektrische bekabeling. Ja, echt.