Dat hadden we nodig: nòg een compacte SUV in een segment dat stilaan overbevolkt geraakt. Auto’s waar je overigens niets mee kan, technisch onderscheiden auto’s in dit segment zich zelden of nooit van de hatchback waarop ze gebaseerd zijn. Maar ze zijn wel steevast duurder. De grote winnaar is dus de bankrekening van het merk in kwestie. Die saldogevoeligheid is eigen aan elk bedrijf en Mazda is geen uitzondering. Daarom: deze CX-30. Vanaf volgende zomer wordt die te koop aangeboden.
Meer Kodo
Ligt het aan ons of is het al een hele tijd geleden dat Mazda nog eens een fris designidee had. De Kodo-stijltaal van het merk gaat inmiddels al een hele tijd mee. Ze is herkenbaar ja, en op zich is er niets mis mee. Maar wordt het daar bij Mazda niet stilaan tijd voor iets nieuws?
De CX-30 gebruikt de structuur van de Mazda 3, terwijl de de CX-3 rust op het onderstel van Mazda's 2. Z’n voornaamste wapenfeit is een 2,5cm grotere bodemvrijheid en een koffer waarin meer past. Het verschil in volume achter de klep is overigens aanzienlijk. De 3 moet zich tevreden stellen met 295l, terwijl in de CX-30 plots 430l kan.
Over de aandrijving zegt Mazda nog niets, maar we gaan ervan uit dat ook daar de parallel met de 3 kan getrokken worden. Dat zal erop neerkomen dat de Japanner enkel van SkyActiv-motoren van het bedrijf in de neus krijgt. Die laten zich, in tegenstelling tot wat de tendens is in de sector, kenmerken door een relatief grote cilinderinhoud en de afwezigheid van een turbo. We mikken op benzines met een cilinderinhoud van 1,5, 2,0 en 2,5l en een diesel die 1,8l groot is.
En de CX-3?
Mazda ligt een beetje in de knoop met z’n typebenamingen. De CX-3 blijft gewoon in het gamma. Deze CX-30 past in het gaatje dat de Japanners denken te zien tussen die compacte SUV en de grotere CX-5.