Toen Volkswagen bijna tien jaar geleden het legendarische stijlhuis Italdesign (vooral gekend omwille van de ontwerpen van Giorgietto Giugiaro) kocht, leek dat slecht nieuws. Het bedrijf zat financieel aan de grond en kans bestond dat de Duitsers het talent er zouden veroordelen tot het ontwerp van een eindeloze reeks middenconsoles en deurhendels. Gelukkig bleek dat niet zo.
Niet alleen voor VW
Met enige regelmaat biedt Italdesign een frisse kijk op een product uit de Volkswagen-rubriek. Vanalles en nog wat. Van een compacte Volkswagen tot een crossover die zo bij Lamborghini in het gamma zou passen. En gelukkig is er ook ruimte om projecten van andere merken aan te nemen. Deze Nissan GT-R50 bijvoorbeeld.
Op zoek naar een koper?
Op het Autosalon van Genève staat nog een stijloefening die nergens binnen het VW-aanbod past. Die heet DaVinci. Het is een elegante coupé met een slanke eigentijdse vormgeving en vleugeldeuren die een riante toegang tot z’n interieur. Daarin is een zwevende middenconsole met een bedieningselement in tabletstijl de grootste blikvanger.
Of je een voorkeur hebt voor aardsap of neutronen, maakt hier niets uit. Italdesign ziet deze vierzitter met zowel een conventionele als een elektrische aandrijflijn. In het tweede geval zitten er elektromotoren aan voor- en achteras met een accupakket onder de vloer. In het andere geval past er in de neus probleemloos een 4-liter V8 met een conventionele tank. Daarvan wordt gezegd dat je die op nauwelijks enkele minuten tijd weer helemaal kan voltappen. Of de concept die tentoon staat op het Autosalon van Genève ook echt één van beide aandrijflijnen aan boord heeft, weten we niet.