Dit is de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake

Bekijk 47 foto's
Door: BV 05-03-2019

Er is bijna geen straat in Vlaanderen te vinden waarin je geen Mercedes CLA Shooting Brake tegenkomt. De Duitsers hebben dat met voordelige leasingtarieven mee in de hand gewerkt, maar het wil natuurlijk ook zeggen dat heel wat mensen die wulpse vorm appreciëren. Er is trouwens iets raars mee aan de hand. Het merk met de ster presenteert op het Autosalon van Genève de tweede generatie van het model terwijl het bij de concurrentie… stil blijft. Geen BMW 1 of Audi A3 met een gelijkaardig recept. Alleen Kia leek er brood in te zien (met de nieuwe Proceed).

Groter, strakker

Omdat de vierdeurs CLA wat groter werd, is het logisch dat ook deze variant groeit. De wielbasis wordt met 3cm gerokken. In het totaal is hij 4,8cm langer en 5,3cm breder. Je hebt er bijna 4cm extra ellenboogruimte door, maar de beenruimte neemt eigenlijk niet toe. Daar waren andere prioriteiten. De lijn en het koffervolume bijvoorbeeld. De CLA kan 505l bagage in z’n koffer verslepen. Dat is 10 liter meer dan voorheen.

Geavanceerd interieur

De boordplank van de CLA is identiek aan die van de A-Klasse. We vernoemen het even omdat z’n geheel digitale architectuur voorlopig nog eerder uitzondering dan regel is. De Duitsers denken ook dat je in katzwijm valt bij de mogelijkheden van het MBUX infotainmentsysteem. Daar kan je volgens hen zelfs tegen praten (zie test hier).

Het is nog wachten tot september eer Mercedes het model in Europa lost. Dan wordt het eerst leverbaar als CLA 250, met een 225pk en 350Nm sterke tweeliter turbo-benzinemotor die aan een zeventrapsautomaat wordt gekoppeld. Maar andere motoren worden wellicht nog voor het marktdebuut aan het keuzepalet toegevoegd.

Geef commentaar
comments by Disqus