Zoals aangekondigd stelt Skoda op het Autosalon van Genève de Vision iV voor. Onderhuids zit, net als bij de Seat El-Born, het nieuwe MEB-onderstel van de VW-group. Daarop bouwen de Duitsers en hun submerken straks tientallen verschillende modellen.
SUV met coupé-daklijn
De Vision iV is een 4,66m lange, 1,93m brede en 1,61m hoge SUV. Hij heeft dynamisch getrokken lijnen die nog flink zullen verwateren op de weg naar serieproductie. En omdat er onder de kap geen benzinemotor hoefde te zitten, is de neus korter om een groter passagierscompartiment over te houden. Achteraan vinden we een horizontale LED-strip die zich over de volledige breedte van de auto uitstrekt. Iets wat we vermelden omdat dat zich bij VW in sneltempo tot een trend aan het ontwikkelen is. Kijk maar naar het gros van de recente Porsches, de eerste genoemde Seat of de Audi e-Tron. Skoda doet het iets anders - daar zit de LEDstrip helemaal onderaan.
Glad uiterlijk
Om het gladde uiterlijk van de concept car niet te verstoren, liet Skoda deurhendels achterwege. Het volstaat om erover te wrijven. En natuurlijk zijn de buitenspiegels vervangen door camera’s. Een samengesteld 180°-beeld wordt geprojecteerd op de binnenspiegel. Daaronder vind je overigens een zwevend opgesteld beeldscherm. Een nieuw stijlelement voor Skoda-interieurs. Hier worden ze gecombineerd met draaibare zetels. Het is onduidelijk of de Tsjechen die voor een productieversie overweegt.
Openen met smartphone
Skoda heeft ook in de schuif VW-snufjes gezeten. Het zegt dat het infotainmentsysteem onder meer gesproken commando’s en gebaren kan herkennen. En je kan je telefoon gebruiken als sleutel. Heel veilig is dat nog niet gebleken, maar voorlopig laten de automerken zich niet afschrikken. De technologie weet overigens niet alleen hoe het met de auto, maar ook met de bestuurder gesteld is. Z’n hartslag wordt gemeten. Is er wat loos, dan kan de auto desnoods helemaal zelf stoppen en de hulpdiensten bellen.
Meer dan 500km ver
Waar het natuurlijk allemaal om gaat zijn de elektrische prestaties. De Vision iV wordt door twee elektromotoren aangedreven. Op elke as zit er één, goed voor - in het totaal - 306pk. De accu moet voldoende stroom bevatten om een WLTP-rijbereik van 500km op te leveren. Vind je een voldoende dikke kabel, dan kan je de batterij voor 80% voltanken in 30 minuten.