In het supercarsegment komt het er de jongste tijd op aan om elke mogelijke niche te vullen. Je kan je de vraag stellen of er nog wel zoiets bestaat als te veel productvarianten. Mercedes denkt in elk geval van niet. Dat doet de AMG GT nu in nog een extra smaakje. De GT R zonder dak. Als Roadster.
Niet logisch, wel leuk
Het is eigenlijk niet zo zinnig van zo’n sportieveling eerst zo stijf en aerodynamisch mogelijk te maken om er vervolgens het dak vanaf te kappen. Het gaat klanten in dit segment dan ook veelal over uitpakken of genieten en niet zo zeer om presteren. Gelukkig, maar want je kan de 585pk en 700Nm sterke 4-liter V8 met twin-turbo op de openbare weg bijna nooit ten volle benutten. Z’n topsnelheid bedraagt 317km/u en vanuit stilstand klimt de naald de 100 al na 3,6 seconden voorbij.
Het gaat dus vooral om de aankleding en de snufjes. Zaken als een cabine die gelardeerd is met Nappaleder, contrasterend stikwerk, sierlijsten in carbon, accenten in Alcantara en zo meer. De AMG GT R Roadster is dan wel voor prestaties gebouwd - je moet er ook een beetje comfortabel in zitten. Op verwarmde en gekoelde zetels en met een speciale ‘Airscarf’ nekverwarming bijvoorbeeld.
Actieve aërodynamica
Het is overigens niet omdat bijna geen enkele klanten de grenzen van deze Roadster zal gaan opzoeken, dat Mercedes er niet alles aan heeft gedaan om ze zo ver mogelijk te leggen. Daarvoor beschikt de auto onder meer over een circuit-geïnspireerde ophanging, koolstofvezel verstevigingselementen, een elektronisch geregeld sperdifferentieel met beperkte slip, actieve achterwielbesturing en actieve aerodynamica. Die levert bij 250km/u een vermindering van de vooraslift van 40kg op.
De prijs is nog niet bekend gemaakt.