Deze week opent het Autosalon van Genève de deuren. Dat zal je aan de Auto55-nieuwsrubriek zien, want natuurlijk brengen we je weer al het relevante nieuws. Bij Tesla hebben ze ook nieuws, maar het hippe Amerikaanse EV-merk heeft het niet zo begrepen op beurzen waar ze om aandacht moeten ijveren met andere merken. Dat organiseert liever aparte evenementen, volgepropt met fanboys van het bedrijf. Zo vermijdt je dat er al meteen kritisch gedaan wordt over je producten.
Tesla Model Y
Op 14 maart organiseert Tesla een feestje in Los Angeles. Daar zal Elon Musk de Model Y voorstellen. Dat wordt een compacte crossover op basis van de Model 3. Musk heeft de eerste details als op z’n twitter-account gegooid. De Model Y wordt zo’n 10% groter dan de Model 3 waar hij de technische basis van gebruikt. Hij zal daarom ook ruwweg 10% duurder zijn. De verhouding tussen beide modellen is vergelijkbaar met die van de Model S en Model X.
Omdat de Model Y een minder efficiënt koetswerk heeft (ja, SUVs en crossovers zijn slechter voor het milieu, ook wanneer ze elektrisch aangedreven worden) zal hij met dezelfde accu’s een tikkeltje minder ver rijden.
Wat te verwachten?
Tesla kiest er steevast voor om modellen voor te stellen, nog voor ze productierijp zijn. Net zoals bij de Model 3, mag je dus wellicht nog op een hoop detailaanpassingen rekenen. Sterker nog - Tesla maakte er in het verleden zelfs geen probleem van om het stadium van de preserieproductie geheel over te slaan. Volgens sommigen lag dat mee aan de oorzaak van de erg problematische productiestart van de Model 3. Het leverde klanten die er snel bij waren ook problemen op. Tesla durfde immers wel eens te improviseren wanneer het op de afwerking van z’n modellen aankwam. Zo werden bepaalde uitrustingsversies eerst geleverd met een Alcantara dakhemel, en vervolgens niet meer. Klanten hadden het te slikken.
In Europa heb je van dat soort zaken overigens weinig of geen last. De eerste duizenden exemplaren worden immers steevast op de thuismarkt geleverd.