Afgelopen week paste Tesla de Europese prijzen voor z’n modellen aan. En het gaat niet om een kleine prijsaanpassing. Afhankelijk van om welke versie het gaat, zijn de verschillen soms ronduit spectaculair.
Tesla Model S tot een derde goedkoper
Een Tesla Model S kan je voortaan aankopen vanaf € 81.000. Tot vorige week kostte een Model S nog minstens € 90.700. Het prijsverschil op de krachtigste versie is zo mogelijk nog indrukwekkender. Voor die variant moest je minstens € 150.000 ophoesten. Vandaag is dat nog € 98.300.
Een gelijkaardige prijsaanpassing valt te noteren in het gamma van de Model X. De instapversie gaat er van € 98.650 naar € 90.400. De Model X ‘Ludicrous Performance’ ziet z’n prijs in lijn met de hierboven reeds vermelde snelle Model S slinken van € 159.250 naar € 102.700. Prijsdalingen van zo maar eventjes € 50.000.
De prijs van de Model 3 tenslotte werd met € 3.000 naar onderen bijgesteld. De goedkoopste variant is er nu voor € 55.600.
Ook de opties kosten minder
“Prijsdalingen van zo maar eventjes € 50.000”De prijsaanpassing beperkt zich niet tot het drastisch bijstellen van de catalogusprijzen. Ook de opties zijn, met name in het geval van de Model S en Model X plots een stuk betaalbaarder geworden. In een gestroomlijnde lijst met extra’s, waarin je voortaan over wat minder mogelijkheden lijkt te beschikken, zijn enkele van de extra’s zelfs in prijs gehalveerd.
We namen de proef op de som en configureerden een Model S Ludicrous Performance met elke denkbare optie en kwamen uit op precies € 116.000. Enkele dagen geleden tikte de prijs voor een nagenoeg identieke auto nog door tot € 190.000. Tesla blijft overigens wel verplichte (en daarom misleidende) “bestemmings- en documentatievergoeding” aanrekenen. Dat is ongeacht het model € 980 die niet in de vermelde basiscatalogusprijs is opgenomen, maar die je niettemin moet betalen.
Goed nieuws, maar niet voor iedereen
Tesla schreeuwt de prijsdaling niet van de daken. Dat is overigens niet onlogisch. Dergelijk grote koerscorrecties zijn weliswaar goed nieuws voor wie een aankoop overweegt, maar eerder slecht nieuws voor wie reeds een aankoop deed. Is die langer geleden, dan kijkt de klant tegen een lagere inruil- of verkoopprijs aan. Ze zal immers onvermijdelijk ook zorgen voor een daling van de tweedehandsprijzen voor het merk. Wie recent z’n Tesla in ontvangst nam, zal er ook niet gelukkiger van worden. Of Tesla een regeling aanbiedt voor wie nog wacht op de levering van z’n nu plots veel goedkoper geworden Model S of Model X, konden we niet achterhalen. Wie nog binnen de wettelijke bedenktijd van z’n aankoopcontract zit, doet er wellicht goed aan dat meteen schriftelijk te annuleren. Je kan het dan nog steeds met de fabrikant op een akkoordje gooien.
Waarom nu?
Tesla gaf geen uitleg over de timing en de grootorde van de prijsaanpassing. Dat neemt evenwel niet weg dat er twee concrete mogelijke oorzaken voor aan te wijzen zijn. Vooreerst is duidelijk dat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s z’n ellenlange wachtlijsten voor leveringen wegwerkte. Wie vandaag een Model S of Model X bestelt, heeft die in april. Een Model 3 heb je zelfs nog deze maand. Nu de productie is opgedreven, moet de fabrikant z’n orderboeken gevuld houden. Het product toegankelijker maken, helpt vanzelfsprekend.
Tegelijk kan niet ontkend worden dat de prijsdaling komt op een moment dat de eerste echte concurrenten zich op de markt aandienen. Het prijsvoordeel waar een Jaguar I-Pace en Audi e-Tron (beiden reeds leverbaar) mee konden uitpakken, is in één klap grotendeels verdampt.
In elk geval onderlijnt de prijsaanpassing fijntjes welke risico’s de klant loopt wanneer hij bij de zogeheten ‘early adopters’ wil horen.