Ford geeft de Tourneo Custom, een busje dat de meesten welicht nog steeds benoemen met de naam Transit, nieuwe dieselmotoren voor het nieuwe modeljaar. Ze kunnen optioneel voorzien worden van een mild-hybride-systeem.
EcoBlue diesels
Het nieuws is een 2-liter viercilinder turbodieselmotor. Die zal in drie vereis leverbaar worden: met 105, 130 of 185pk. De krachtigste versie heeft ook nog eens 515Nm trekkracht. Ford zegt daarvan dat die alerter reageert en betere prestaties neerzet dan de motoren met een lager vermogen. Gelukkig zeg. Ze zijn ook zuiniger. Het verbruik van de nieuwe diesels zakt zo’n 6% in vergelijking met hun directe voorgangers.
Mild-hybrid
De twee krachtigste varianten zullen ook leverbaar worden met 48V-elektrisch systeem dat de motor zo veel mogelijk stillegt (en weer herstart) en desnoods ook een klein duwtje in de rug voorziet. De gebruikswinst van het systeem bedraagt zo’n 2 deciliter per 100km. Op papier alleszins, waar de CO2-uitstoot slinkt tot 183g/km (vanaf 7,0l/100km). De mild-hybrids laten zich uitsluitend paren aan een handbak, terwijl de andere versies er ook zijn met een automaat.
Nu ook met rijstrookassistent
Tenslotte is het busje, wanneer de vernieuwde versie deze zomer gecommercialiseerd wordt, ook leverbaar met nieuwe rijhulpmiddelen. Je kan nu ook Active Park Assist en een rijstrookassistent krijgen.