Mercedes steekt voortaan een kleinere motor in de E-Klasse Berline en Break die 200d op de kofferklep krijgen. Voorheen kregen die een tweeliter diesel onder de kap, met een stamboom die nogal wat jaren terug ging. Voortaan zit daar een nieuwe, kleinere centrale. Het gaat om een 1598cc viercilinder die is afgeleid van de 1.950cc eenheid die ook al in de E-Klasse wordt ingebouwd.
Zestienhonderd uit Mercedes C-Klasse
De zestienhonderd deed al dienst in de C-Klasse en wordt nu ook in het grotere model ingebouwd. Hij wordt gelanceerd met 160pk en 360Nm, maar er staat ook een versie met 136pk op het programma.
Minder CO2, gunstiger fiscaliteit
Ondanks de kleinere cilinderinhoud ten opzichte van de vorige E-Klasse 200d levert hij 10pk meer en slaagt hij tegelijkertijd in om het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot te doen dalen – met 8g CO2. Concreet betekent dit voor de Berline een daling van 122g naar 114g CO² en van 129g naar 121g voor de Break.
Dankzij de gerealiseerde daling in CO2-uitstoot scoort de E-Klasse Berline 200d beter in termen van fiscaliteit met een aftrekbaarheid van 80% in vergelijking met 75% van zijn voorganger. Bovendien worden in Vlaanderen de BIV en de rijtaks positief beïnvloed terwijl in Wallonië en Brussel de VAA en de verkeersbelasting er wel bij varen.
Dezelfde basisprijs
De catalogusprijs (vanaf € 48.800 voor de vierdeurs en € 50.820 voor de break) wijzigt niet.