Mercedes heeft z’n Vito bestelwagen onder handen genomen. Het grootste nieuws zit onder de kap.
Er is prake van een mini-facelift. Er zijn immers vier nieuwe buitenkleuren en nieuwe designs voor de velgen. Die zijn van 17 tot wel 19” groot. Aan de buitenzijde wijzigt niets meer, maar aan de binnenkant is er een nieuw instrumentenpaneel. En er zijn nieuwe rails voor het bevestigen van de zetels. Daar was blijkbaar nood aan.
Nieuw instrumentarium, meer veiligheidssnufjes
Meer technologie doet eveneens z’n intrede. Zo worden veel wagenparkgerelateerde diensten van Mercedes PRO (die debuteerden in de Mercedes Sprinter) nu op de Vito geïntroduceerd. Eveneens grotendeels elektronisch van aard zijn nieuwe veiligheidssnufjes. Een noodoproepsysteem, een verstrooidheidsdetectie, bandenspanningscontrole en een zijwindassistent (die bijstuurt zodat je er eigenlijk niets meer van merkt).
Een diesel met manieren
Het grootste nieuws is evenwel de introductie van een nieuwe tweeliter dieselmotor. Die OM 654 viercilinder vervangt de OM 651. Het zijn beiden motoren van Mercedes-origine, maar de versie die met pensioen wordt gestuurd zal de geschiedenisboeken niet ingaan als een beschaafde, stille motor. De nieuwe eenheid heeft een veruit superieure loopcultuur. Die wordt reeds ingebouwd in verschillende personenwagens met ster op de neus.
Er zijn drie vemrogensversies: 136pk en 330Nm, 163pk en 380Nm en 190pk en 420Nm. Ze worden steevast gekoppeld aan een negentrapsautomaat die de 7G-tronic vervangt. Vanaf de herfst wordt ook een handgeschakelde versie leverbaar. Tegen die tijd zullen ook de Vito Tourer (voor personenvervoer) en de Marco Polo (een kampeervariant) met de nieuwe diesels leverbaar zijn. Mercedes voert de wijzigingen immers getrapt door. Achterwielaandrijving is standaard, maar permanente vierwielaandrijving is optioneel leverbaar.