Op het Autosalon van Genève stelt Seat deze El-Born voor. Nu nog een concept car, maar binnenkort het eerste elektrische productiemodel van Seat. In 2020 zal hij te koop zijn.
Het is een…
De marketingjongens van Seat hebben besloten dat dit model een hatchback is. Maar ze moeten daar dringend eens opnieuw naar school. Je kan er immers niet omheen: het is een monovolume. Jeweetwel - die koetswerkvorm die tegenwoordig niemand meer hebben wil. De Spanjaarden zijn blijkbaar het floppen van de Altea (en Altea XL) of de eigenaardig gelijnde Toledo al vergeten.
Aerodynamisch geoptimaliseerd
Misschien maakt het als EV niet veel uit. Z’n neus heeft immers wel wat weg van de Tesla Model 3. Boven de bumper zit geen grille, maar eronder wel. Het accupakket moet immers ook nog gekoeld worden. En aerodynamische efficiëntie levert extra kilometers op. Dat verklaart wellicht beter z’n koetswerkvorm. Met een volle accu komt de El-Born - wat overigens staat voor ‘Born Electric’ - 420km ver. Niet slecht voor 62kWh stroomcapaciteit. Dat voltanken kan overigens ook relatief snel. Op precies 47 minuten stuwt een snellader de accu voor 80% vol.
Met 204pk
De elektromotor is 204pk sterk en dat levert een acceleratietijd naar 100 van 7,5 tellen op. Hoe hard je gaat en hoe ver je nog kan, zie je allemaal op het digitale instrumentenbord dat we binnenkort in elke nieuwe auto terug zullen vinden. Het infotainmentsysteem in de middentunnel heeft ook nog een scherm. Dat is 10” groot en leunt naar de bestuurder.
Er zijn tiptoetsen voor de temperatuursinstelling en links naast het stuur zit een knoppencluster voor de verluchting. Maar waar de keuzehendel van de automaat zou zitten, heb je een groot opbergvak. Selecteren of je voor- dan wel achteruit wil, zal wellicht gebeuren met een hendel die achter het stuur verborgen zit.