Opel was, zo is bekend, van General Motors. De Amerikanen zijn overigens niet altijd een even goede baas gebleken. Niet voor Opel en evenmin voor andere merken die de gigant onder z’n hoede kreeg. Vraag het maar eens aan Saab of Pontiac. Of Hummer. Opel was te groot om dood te laten bloeden, maar daar geld aan overhouden deed GM evenmin. Meer dan 20 jaar aan een stuk schoot er op het eind van het jaar geen cent over. Wel het tegendeel.
Het tij gekeerd
Maar de Fransen van PSA hebben het tij er in een recordtijd gekeerd. In de zomer van 2017 kreeg Peugeot-Citroën Opel in handen. De rest van het jaar verdween er nog bijna € 200 miljoen van de bankrekening. Maar in 2018 wist Opel al meteen winst te boeken. Het resultaat van het Duitse merk (en Vauxhall) bedroeg meteen € 859 miljoen.
Winst pas verwacht in 2020
PSA mag zich wel in de handen wrijven want zelfs het nieuwe management had zo’n rooskleurig resultaat niet verwacht. Een jaarresultaat geschreven met zwarte cijfers werd pas in 2020 verwacht.
Carlos Tavares, de numero uno bij PSA, schrapte 3.700 banen bij Opel, sneed in de kortingen voor de klanten en bouwde de voorraden van nieuwe auto’s gevoelig af. Ingrepen die hun effect niet missen, zo mag blijken.