Audi’s R8 met tiencilinder bestaat 10 jaar. En dat moet gevierd worden. Hoe? Met een speciale editie, tiens. Dit is de R8 V10 Decennium. Heb je iets met grijs en zwart en brons (hallo, China?), dan is hij voor jou.
Sober feestelijk
Op feestje tref je wel eens vaker wat kleur aan, maar Audi doet er ditmaal niet aan mee. Hij is sober. Wellicht dat hij daardoor ook als tijdloos voor de dag zal komen. De kans is groot dat je daardoor in 2029 ook nog behoorlijk bij de tijd bent. Tot je die luidruchtige verbrandingsmotor start, natuurlijk. Immers, als de voorspellingen kloppen (wat in het verleden nog nooit het geval was), dan rijden we rond die tijd allemaal elektrisch.
Niet sneller
Audi zal 222 stuks bouwen van de R8 V10 Decennium. Allen hebben ze 620pk en 580Nm achter het rechterpedaal zitten. Dat betekent dat deze min of meer gelimiteerde oplage (222 stuks is toch niet echt weinig) gebaseerd zijn op de krachtigste iteratie van de R8 V10. Die waar in de naam ook ‘Performance (test hier)’ is opgenomen. Dat betekent dat de naald 3,1 tellen na de start de 100 voorbij zwaait. De top bedraagt 331km/u. Het debuut is voor het Autosalon van Genève.