De aankondiging dat Hyundai z’n label Genesis zou verheffen tot een heus luxemerk, dateert al uit 2015. De Zuid-Koreanen gingen Lexus achterna. En Infiniti, en Acura. Maar die luxueuze Koreanen zijn bij ons nog altijd niet te koop. Er was even, in 2014, een Hyundai Genesis, die althans op vlak van rijeigenschappen kon overtuigen (zie de Auto55-test hier). En toen werd het weer stil.
Limousine alleen voor Korea
In de VS en op de thuismarkt, is Genesis wél te koop. Je kan er nu zelfs een gloednieuwe G90 limousine krijgen. Nog eens 29cm langer dan de Mercedes S-Klasse-rivaal standaard laat opmeten. Daardoor zijn kop en staart nu een indrukwekkende 5,94m van elkaar verwijderd. De wielbasis bedraagt 3,45m en hij is met een hoogt Evan 1,50m ook een tikkeltje hoger dan de conventionele sedan. Anders klopten de proporties niet. Om het uiterlijk extra luxueus te maken, heeft de G90 Limousine specifieke velgen en een extra dosis chroom.
Passagier is koning
Onder de kap zit maar één motor: een 5-liter V8 met 425pk en 520Nm. De prestaties gaf Genesis niet vrij, maar het zal ‘voldoende’ zijn. Wat we wel mogen weten is dat de erg luxueuze achterzetels op maar liefst 18 verschillende manieren verstelbaar zijn. En dat je in dat luxueuze achtercompartiment niet alleen uitstekend zit, maar ook naar een TV kan kijken of je op een drankje uit de bar kan trakteren. Goedkoop is hij niet. Hij zou ruim € 120.000 moeten kosten. Zou, want je kan in Europa zelfs nog steeds geen bestelbon tekenen voor de G70 (een concurrent voor BMW 3-Serie, zeg maar), laat staan voor deze mastodont.