Het wordt almaar duidelijker dat de automerken zichzelf wat aangedaan hebben met de uitvinding van nieuwe merken voor hun elektrische voertuigen. Om te beginnen omdat je eigenlijk voor elk segment twee auto’s moet maken, wil je met EV’s de markt afdekken. En omdat een elektrische aandrijflijn in de toekomst gemeengoed wordt, en dus net zo goed naast benzine of diesel in de catalogus kan staan. Tenslotte verplicht het de merken op designvlak tot limbo. Want de i’s en EQ’s van deze wereld moeten zichzelf wel etaleren als een product van het merk in kwestie, maar tegelijk ook anders zijn. De zopas voorgestelde Polestar 2 legt de vinger pijnlijk precies op die wonde.
Het is geen Volvo, maar toch
De Polestar 1, die overigens nog steeds niet in productie is, begon z’n leven als Volvo-conceptcar. Zoveel is bekend. Het was dan ook enigszins te vergeven dat die creatie eruit zag als een Volvo. Z’n ontwikkeling was immers al in volle gang voor iemand op de marketingafdeling in Zweden op het inmiddels trendy idee kwam om er een geheel nieuw merk aan op te hangen. Bij de voorstelling van die eerste Polestar werd daarom nogal verontschuldigend gedaan over het design. De volgende modellen onder het zopas van tuner naar heus merk opgewaardeerde label zouden écht een eigen design krijgen.
En nu is die Polestar 2 er. Een (iets) hoger op poten staande crossover met wat coupé-allures. Origineel is dat concept wel. Maar het design - heeft onmiskenbaar weer bij Volvo aan de pap gezeten. En verwijt ze dat maar eens. De stijlafdeling van Volvo vindt z’n tekentablet bijna niet meer door alle bewieroking waar ze het voorwerp van is. En als je een recept hebt van iets dat werkt - dan is het moeilijk kiezen voor wat anders. En dus neemt deze Polestar 2 lang niet zo veel afstand van het Zweedse merk als had gekund.
Alleen online te koop
We stellen dan maar meteen de vraag: waarom is dit géén Volvo? Hij staat per slot van rekening op hetzelfde onderstel als de XC40. Wel, vooreerst omdat het een geheel elektrisch model is, aangedreven door een 402pk en 660Nm sterke elektromotor met een 78kWh accupakket dat 500km rijbereik moet opleveren. Hij mag ook niet Volvo heten omdat de Zweden het model alleen via internet aan de man willen brengen. Er wordt gemikt op een vanafprijs van zo’n € 40.000, al zal je in het begin alleen de € 20.000 duurdere lanceereditie kunnen krijgen. Tenminste, als je koopt. Nog veel liever draait Polestar je een lease- of huurformule in je nek. Een abonnement.
De productie van de Polestar 2 start in de loop van 2020. Net als de Polestar 1 zal hij uitsluitend in China gebouwd worden.