In de toekomst zal elk automerk ten minste een deel van z’n gamma moeten aanbieden met elektrische aandrijving. Doen ze dat niet dan kunnen ze hun toegang tot de Europese markt min of meer op hun buik schrijven. Er zal immers geen manier zijn om aan de opgelegde vlootgemiddeldes wat CO2-afgifte betreft te voldoen.
Het ene merk is al wat sneller dan het andere. Maar ook bij Honda maken ze zich op voor de introductie van hun eerste EV. Dat wordt geen luxueuze crossover die ruim € 70.000 kosten moet, zoals de Mercedes EQC, Audi e-Tron of Jaguar I-Pace. Het wordt een schattige stadsauto met retrolijnen die geïnspireerd is op de Urban EV Concept uit 2017. Daarvoor viel de potentiële klant ei zo na in zweem.
Honda E Prototype
Op het Autosalon van Genève stellen de Japanners de Honda E Prototype voor. Daarvan zijn de lijnen wat minder radicaal dan die van de concept twee jaar geleden, al is het designdoel duidelijk hetzelfde gebleven. Het merk houdt nog een slag om de arm door het showexemplaar als prototype naar voor te schuiven, maar de verschillen met de productieversie zullen beperkt zijn. Misschien sneuvelen de camera’s als buitenspiegels en de uitklappende portiergrepen nog.
200km elektrisch rijbereik
Het zwarte ding in de motorkap is de oplaadpoort. Daardoor is die makkelijk van zowel links als rechts bereikbaar, klinkt het. LED-verlichting informeert de bestuurder over de laadstatus van de batterij. Zwarte panelen zijn er ook tussen de achterlichten aan de voor- en achterzijde. Ze stellen de designers in staat om de E een vertrouwde uitstraling te geven. Je ziet er namelijk best wel wat van een klassieke Honda Civic in.
De accu moet voor een rijbereik van zo’n 200km zorgen. Die voor 80% voltappen aan een stopcontact mag niet meer dan een half uur duren, in de veronderstelling dat de tapslurf de stroom voldoende snel krijgt aangevoerd. De aandrijving zal gebeuren door een ‘krachtige’ (neen, geen details, helaas) elektromotor. Die zal de achterwielen aandrijven.
Een modern, gezellig interieur
Binnenin wordt het trendy en gezellig. Een groot horizontaal opgesteld scherm maakt meteen duidelijk dat hier om een product van het jongste decennium gaat, maar het te combineren met hout blijft de uitstraling huiselijk. Gelijkaardige houtsoorten worden vaak gebruikt in moderne interieurs, en dat geldt ook voor de materialen waarin de zetels en deurpanelen bekleed zijn. Een interieurarchitect heeft ze ook in z’n stalenmappen zitten.
De afmetingen zijn nog niet precies bekend, want Honda geeft liever niet te veel concrete zaken prijs, zo lijkt het wel. Misschien zijn ze nog op zoek naar een lintmeter. Het verhinderd evenwel niet de belofte op groot binnenruim te maken. Daarvoor zijn de wielen naar de hoeken gedreven, en er wordt ook gestoeft met de vlakke vloer. Als je dat bij een elektrische auto al niet zou kunnen realiseren…
Het Honda e Prototype zal later dit jaar in productie gaan.